Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/32835
Title: “Por sere mto nescesarios para o seruico desta See” incorporação permanente dos charamelas no serviço musical da Sé de Coimbra (sécs. XVI‑XVII)
Other Titles: “Por sere mto nescesarios para o seruico desta See” charamelas full‑time admission to Coimbra’s Cathedral Music Chapel (16th‑17th centuries)
Authors: Estudante, Paulo
Keywords: Sé de Coimbra;Música;Charamelas;Coimbra’s catedral;Music;Shawms
Issue Date: 2014
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: It is still often matter of active debate whether the 16th‑ and even first half of the 17th‑century polyphony used instruments or not. This paper argues that very likely the major Portuguese cathedrals were, along with the Spanish, the first in Europe to employ full‑time instrumentalists. Through Coimbra’s cathedral, it will be showed that the admission of those laymen into the ecclesiastical establishment was not without consequences, both financial and social.
Mesmo entre aqueles mais próximos da História da Música, é ainda latente a concepção oitocentista de uma polifonia do Século de Ouro interpretada (e idealizada) a capella. O presente trabalho pretende contribuir para uma revisão desse ideário sugerindo que as catedrais portuguesas terão acompanhado as suas congéneres espanholas naquele que parece ter sido um movimento precoce no espaço europeu: a contratação permanente de um grupo instrumental por parte das principais igrejas. Focado na sé de Coimbra, procurar‑se‑á mostrar como essa incorporação de um grupo leigo de charamelas implica um esforço financeiro e humano consideráveis por parte da instituição eclesiástica.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/32835
ISSN: 2182-7974
DOI: 10.14195/2182-7974_27_5
Appears in Collections:Boletim do Arquivo da Universidade de Coimbra

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