Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/34430
Title: | Tornar‑se jovem ou estudante: um desafio desenvolvimental | Other Titles: | Becoming young or student: a developmental challenge Convertirse en un estudiante o joven: un desafío para el desarrollo |
Authors: | Dias, Diana Sá, Maria José |
Keywords: | Identity;Adolescence;Higher education;Student’s profession;Identidade;Adolescência;Ensino superior;Ofício de aluno;Identidad;Adolescencia;Educación superior;Oficio de estudiante | Issue Date: | 2013 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | El estudiante en la educación superior se encuentra en un trayecto de desarrollo
que media la adolescencia y la edad adulta, por lo que la construcción
de la identidad adquiere una importancia fundamental para su desarrollo.
Centrando el análisis en el desarrollo psicosocial de los adultos jóvenes y en
el uso de la conceptualización teórica del oficio del alumno por Perrenoud
(1995) y desarrollado por Amado‑Tavares
(2008) para su uso en la educación
superior, este artículo tiene como objetivo reflexionar sobre la construcción de
su identidad a través del análisis de las entrevistas con los estudiantes. Por lo
tanto, el objetivo es entender si la asistencia a la educación superior puede
ser conceptualizada como el ejercicio de una profesión/oficio. Los resultados
confirman que la asistencia a la educación superior resulta ser, na verdad,
como el ejercicio de un oficio: el oficio de estudiante. Situando o estudante do ensino superior num percurso desenvolvimental que medeia a adolescência e a adultez, a construção da identidade assume‑se como uma tarefa desenvolvimental de referência. Focalizando a análise no desenvolvimento psicossocial do jovem adulto e usando como referencial teórico a conceptualização do ofício de aluno apresentada por Perrenoud (1995) e desenvolvido por Amado‑Tavares (2008) para aplicação no Ensino Superior, este trabalho pretende, através da análise do discurso de estudantes, refletir sobre a construção da sua identidade como tal. Assim, o objetivo é perceber se a frequência do ensino superior pode ser conceptualizada como o exercício de um ofício. Os resultados confirmam que a frequência do ensino superior funciona, na prática, como o exercício de um ofício: o ofício de estudante. Placing the higher education student in a developmental path that mediates between adolescence and adulthood, the identity construction is assumed as a critical developmental task. Focusing the analysis on the psychosocial development of the young adult and using, as a framework of theoretical reading, the conceptualization of the student craft put forward by Perrenoud (1995) and developed by Amado‑Tavares (2008), to apply it to the higher education arena, this paper, through the analysis of the discourse of higher education students, intends to reflect on the construction of the identity of the student that attends this level of education. Thus, the aim is to realize whether attending higher education institutions may be conceptualized as the exercise of a profession. The results confirm that attending higher education institutions works, in practice, as the exercise of a profession: the student’s profession. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/34430 | ISSN: | 1647-8614 | DOI: | 10.14195/1647-8614_47-2_4 |
Appears in Collections: | Revista Portuguesa de Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
04_tornar-se_jovem_ou_estudante.....pdf | 1.53 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.