Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/34713
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dc.contributor.authorLoureiro, João Diogo R. P. G.
dc.date.accessioned2014-11-18T11:48:59Z
dc.date.accessioned2020-09-10T11:01:36Z-
dc.date.available2014-11-18T11:48:59Z
dc.date.available2020-09-10T11:01:36Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.isbn978-989-721-042-6 (PDF)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/34713-
dc.description.abstractThis paper comprises two essays. The first one focuses on the war waged by the kynics against reason and philosophy. It argues that, although kynicism correctly sensed the inevitable inability of reason to capture the whole of reality, it failed to notice that the kynic outlook too, with its straightjacketed understanding of nature, leaves aside an important part of our phenomenological experience. The kynic idea of choosing to live in accordance with nature is also subject to severe criticism, laying bare the erroneous image of human will that underpins it. The second essay questions the ideal of self-sufficiency at which the kynic aims. It is shown that he does not live up to it, rather on the contrary: he is in search of an audience and hinges on the very social codes he disrespects. Autarkeia, we argue, is ultimately false, because it ignores what persons are: relational, dependent and fragile beings.eng
dc.description.abstractEste artigo é composto por dois ensaios. O primeiro centra-se na oposição kínica à razão e à filosofia. Defendemos que, apesar do kinismo ter correctamente intuído a inevitável incapacidade da razão para apreender o todo da realidade, não conseguiu perceber que a mundivisão kínica, com a sua concepção atada de natureza, também deixa de lado parte importante da nossa experiência fenomenológica. A ideia kínica de escolher viver de acordo com a natureza é também alvo fértil de críticas, pondo-se a nu a imagem errónea da vontade humana que lhe subjaz. O segundo ensaio questiona o ideal de auto-suficiência que o kínico quer atingir. Mostra-se que não consegue cumprir com ele, pelo contrário: ele procura o público e depende dos mesmos códigos sociais que desrespeita. A autarkeia, defendemos, é fundamentalmente falsa, porque ignora as pessoas como elas são: seres relacionais, dependentes e frágeis.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/29863por
dc.rightsopen access-
dc.subjectkynicismeng
dc.subjectDiogenes of Sinopeeng
dc.subjectreason and willeng
dc.subjectlife according to natureeng
dc.subjectautarkeiaeng
dc.subjectkinismopor
dc.subjectDiógenes de Sínopepor
dc.subjectrazão e vontadepor
dc.subjectvida de acordo com a naturezapor
dc.subjectautarkeiapor
dc.titleKinismo: fragmentos de uma críticapor
dc.title.alternativeKynicism: fragments of a critiqueeng
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage199-
uc.publication.lastPage214-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-721-042-6_13-
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno13-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitleDos homens e suas ideias: estudos sobre as vidas de Diógenes Laércio-
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item.fulltextWith Fulltext-
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