Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/34771
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDourado‑Lopes, Antonio Orlando
dc.date.accessioned2014-11-20T10:05:39Z
dc.date.accessioned2020-09-09T21:12:05Z-
dc.date.available2014-11-20T10:05:39Z
dc.date.available2020-09-09T21:12:05Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.isbn978-989-26-0841-9 (PDF)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/34771-
dc.description.abstractIn order to develop the subject of the moral condemnation of the lie, I propose to comment one passage in each of the Homeric poems, related to each other by the repetition of one whole formular line. In the first one, Achilles begins his answer to Odysseus in the ‘Embassy’ by stating (Il.9.312‑313): “It is as hateful to me as Hades’ gates he who / one thing hides in his spirit and another one says.” In the Odyssey.14.156‑157 it is Odysseus who tells the swineherd Eumaeus: “It is as hateful to me as Hades’ gates he who, / yielding to poverty, declares falsehoods.” After mentioning some mythological aspects concerning the kingdom of the dead, I address the Homeric issue of the degrees of lying to sustain that it is part of a wider ethical program related to the correspondence between word and action, particularly to the notions of ‘vain’ words and deeds.eng
dc.description.abstractPara desenvolver o tema da condenação moral da mentira, proponho o comentário de uma passagem de cada um dos poemas homéricos, relacionadas entre si pela repetição de um mesmo verso formular. Na primeira delas, Aquiles inicia sua resposta a Odisseu na ‘Embaixada’ afirmando (Il.9.312‑313): “Pois me é odioso tal como o portão de Hades / quem uma coisa encobre em seu ânimo e outra diz.” Já em em Odisseia.14.156‑157 é Odisseu que diz ao porqueiro Eumeu: “Pois me é odioso tal como o portão de Hades / quem, cedendo à pobreza, profere enganos.” Após evocar alguns aspectos mitológicos essencias sobre o reino dos mortos, contextualizarei a temática homérica dos graus de mentira para mostrar que ela se insere em um programa ético mais amplo, envolvendo a correspondência entre palavra e ação, em particular as noções de palavras e ações ‘vãs’.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/34768por
dc.rightsopen access-
dc.subjectIliadeng
dc.subjectOdysseyeng
dc.subjectAchilleseng
dc.subjectOdysseuseng
dc.subjectFalsehoodeng
dc.subjectVain wordseng
dc.subjectVain deedseng
dc.subjectIlíadapor
dc.subjectOdisseiapor
dc.subjectAquilespor
dc.subjectOdisseupor
dc.subjectFalsidadepor
dc.subjectPalavras vãspor
dc.subjectAções vãspor
dc.titlePalavras falsas e o portão de Hades: a mentira como transgressão em Homeropor
dc.title.alternativeFalse words and the gate of Hades: lies as transgression in Homereng
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage27-
uc.publication.lastPage58-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-0841-9_2-
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno3-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitleViolência e transgressão: uma trajetória da Humanidade-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/34771/210866/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/34771/210866/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11169381-
uc.publication.parentItemId53869-
uc.itemId70209-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:Violência e transgressão: uma trajetória da Humanidade
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
viol_nciaetransgress_o_artigo3.pdf964.42 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.