Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/35068
Title: | A partilha da dor e do silêncio: estratégias meta-teatrais no Prometeu Agrilhoado de Ésquilo | Other Titles: | Sharing the pain and silence: meta-theatral strategies in Aeschylus' Prometheus Bound | Authors: | Costa, Gilmário Guerreiro da | Keywords: | Aeschylus;scene;vision;rhetorical strategy;philanthropy;Ésquilo;cena;visão;estratégia retórica;filantropia | Issue Date: | 2014 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | Investiga‑se neste ensaio um procedimento retórico recorrente no Prometeu acorrentado, de Ésquilo, o qual consiste no apelo ao público – e leitores – para verem o que veem as personagens. Exibe‑se a cena da cena – a cena que se desdobra aos olhos das personagens, em jogo de visão que é a estratégia retórica e artística da peça para convidar os espectadores e leitores à filantropia, a se compadecerem do herói. This paper investigates a recurring rhetorical procedure in Prometheus Bound, by Aeschylus, which is characterized by a appeal to the audience – and to the readers – to see what the characters see. It displays the scene of the scene – a scene that unfolds itself before the characters’ eyes, a vision play, which is the rhetorical and artistic strategy of the play to invite audience and readers to philanthropy, to sympathize with the hero. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/35068 | ISSN: | 2183-1718 | DOI: | 10.14195/2183-1718_66_5 |
Appears in Collections: | HVMANITAS |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
humanitas66_artigo5.pdf | 962.4 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.