Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/35519
Title: Potlatch ou a morte do artista: um acto fotográfico de Leonel Moura
Authors: Saraiva, Tânia
Keywords: photography;conceptual;staging;death of the author;Letterist International;fotografia;conceptual;encenação;morte do autor;Internacional Letrista
Issue Date: 2013
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: This text focuses on the artwork Potlatch made in 1976 by the Portuguese artist Leonel Moura (Lisbon, 1948), and aims to analyze it in its various dimensions. Firstly, the author considers the use of the photographic medium in this series of twenty pictures in black and white, an artistic election of libertarian gesture in vogue with the international trends of research and experimentation of new operating fi elds, conceptual nature, and questioning of the prevailing artistic paradigm. Following this is a formal and interpretative analysis of the set, particularly taking into account its sequential and narrative character as well as the staging of the artist’s suicide, evocative of certain photographic artifi ces, theoretical and critical postures on the death of the author and the end of art assumptions. In conclusion it is considered the ideological and political dimension of the artwork, its relationship with the Letterist International, given that Leonel Moura borrows the word potlatch from the letterist bulletin, and the Situationism of Guy Debord.
O presente texto centra-se na obra Potlatch realizada em 1976 pelo artista português Leonel Moura (Lisboa, 1948) e pretende analisá-la nas suas várias dimensões. Num primeiro momento, refl ecte-se sobre a utilização do medium fotográfi co nesta série de vinte imagens a preto e branco, eleição artística de gesto libertário, em voga com as tendências internacionais de pesquisa e experimentação de novos campos operativos, de cariz conceptual, e de questionamento do paradigma artístico vigente. Segue-se uma análise formal e interpretativa do conjunto, atendendo, em particular, ao seu carácter sequencial, narrativo e à encenação do suicídio do artista, convocando, naturalmente, certos artifícios fotográfi cos e posturas teórico-críticas em torno das premissas da morte do autor e do fi m da arte. Num momento fi nal é considerada a dimensão ideológica e política da obra, a sua relação com a Internacional Letrista, dado que vai buscar o vocábulo potlatch ao título do boletim letrista, e com o Situacionismo de Guy Debord.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/35519
ISSN: 0870-4112
DOI: 10.14195/0870-4112_11_21
Appears in Collections:Biblos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
biblos_xi_cap22.pdf4.49 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.