Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/36344
Title: | El reto de una educación de calidad en la escuela inclusiva | Other Titles: | O desafio de uma educação de qualidade na escola inclusiva The challenge of quality education in the inclusive school |
Authors: | Gallego Ortega, José Luis Rodríguez Fuentes, Antonio |
Keywords: | integración escolar;escuela inclusiva;equidad del sistema educativo;calidad educativa;school integration;inclusive school;equity of the educational system;educational quality;integração escolar;escola inclusiva;equidade do sistema educativo;qualidade educativa | Issue Date: | 2014 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | En este artículo se aboga por una educación de calidad en el marco de una
escuela inclusiva. A este efecto, se analizan los movimientos de la integración
escolar y de la escuela inclusiva, habida cuenta de la existencia de evidencias que
muestran cómo el sistema educativo, en ocasiones, no atiende equitativamente
a todos los individuos. Se defiende la necesidad de una escuela inclusiva y una
escuela para todos y se postula que los modelos educativos diferenciados no
contribuyen a mejorar la calidad de la enseñanza. Cada vez más, la educación
inclusiva gana adeptos y se configura como una filosofía imprescindible en la
sociedad actual, por cuanto representa el rechazo de políticas y prácticas que
declinan ante la exclusión. Sólo una sociedad sustancialmente distinta tiene
capacidad para incluir a personas diferentes y respetar sus condiciones de vida. Este artigo defende uma educação de qualidade dentro de uma escola inclusiva. Para este fim, são analisados os movimentos de integração escolar e da escola inclusiva, dada a existência de evidências que mostram como o sistema de ensino, às vezes, não atende equitativamente a todos os indivíduos. Defende-se a necessidade de uma escola inclusiva e uma escola para todos, e postula-se que os diferentes modelos de ensino não contribuem para melhorar a qualidade do ensino. Cada vez mais, a educação inclusiva ganha maior número de adeptos ao configurar-se como uma filosofia imprescindível na atual sociedade, em oposição às políticas e práticas de exclusão. Só uma sociedade substancialmente distinta tem capacidade de incluir pessoas diferentes e respeitar as suas condições de vida. This paper argues for a quality education within an inclusive school. For this purpose, the movements of school integration and inclusive school are analysed, taking into account the evidences that show the education system sometimes does not attend equally to all individuals. The need for an inclusive school and a school for everyone is advocated and it is postulated that different educational models do not contribute to improve the quality of teaching. Inclusive education is gaining more and more adherents and it is an essential philosophy in today's society, since it represents a rejection of politics and practices that decline before the exclusion. Only a substantially different society has the capacity to include different people and respect their life condition. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/36344 | ISSN: | 1647-8614 (digital) 0870‑418X |
DOI: | 10.14195/1647-8614_48-1_3 |
Appears in Collections: | Revista Portuguesa de Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
el_reto_de_una_educacion_de_calidad.pdf | 941.37 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.