Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/36435
Title: | A imagem sob o signo da fabricação materialidade e técnicas na modelação da arte e da cultura | Other Titles: | Image under the sign of fabrication: materiality and techniques of moulding art and culture Image sous le signe de fabrication: maté-rialité et techniques dans le modelage de l'art et de la culture |
Authors: | Calado, Isabel | Keywords: | Technique;Material image;Mediation;Mediology;Mentality;Technique;Image matérielle;Médiation;Médiologie;Mentalité;Técnica;Imagem material;Mediação;Mediologia | Issue Date: | 2010 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | Partindo do pressuposto de
que o cinema é também uma
construção plástica e retórica
da imagem, este texto tem por
objectivo desenvolver uma
breve reflexão sobre o cinema
português, concretamente,
a imagem cinematográfica
em João César Monteiro,
nomeadamente no que respeita
à sua relação com duas rationalquestões
teóricas relevantes,
que igualmente conferiram o
título à tese de Wilhelm Worringer,
Abstracção e empatia
(Abstraktion und einfühlung,
1907). Estas problemáticas
serão situadas relativamente
ao f i lme Re c o rda ç õ e s da
casa amarela (1989), o qual
constituiu um momento de
relevo na história do cinema
em Portugal. Supposant que le film est aussi une construction plastique et rhétorique de l’image, ce texte vise développer une brève réflexion sur le cinéma portugais, plus précisément, l’image cinématographique dans João César Monteiro, notamment ce qui concerne sa relation avec deux questions théoriques pertinentes, qui ont également conféré le titre à la thèse de Wilhelm Worringer, Abstraction et empathie (Abstraktion und einfühlung, 1907). Ces problématiques seront placés relativement au film Recordações da casa amarela (1989), qui a constitué un moment important dans l’histoire du cinéma au Portugal. Based on the principle that cinema is also a plastic and rhetoric construction of image, this text’s goal is to develop a brief reflexion on Portuguese cinema, more specifically, the cinematographic image in João César Monteiro, namely regarding his relation with two relevant theoretical questions, which equally confer the title to the thesis of Wilhelm Worringer, Abstraction and empathy (Abstraktion und einfühlung, 1907). These problematics will be situated regarding the film Recordações da casa amarela (1989), (Memories of the yellow house) which constitutes an important moment in the history of cinema in Portugal. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/36435 | ISSN: | 1645-3530 1647-8622 (digital) |
DOI: | 10.14195/1647-8622_10_9 |
Appears in Collections: | Revista Estudos do Século XX |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
a_imagem_sob_o_signo_da_fabricacao.pdf | 1.1 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.