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https://hdl.handle.net/10316.2/36538
Title: | O século XX ou o ambíguo tempo dos profetas | Other Titles: | The 20th century or the ambiguous time of the prophets Le XXeme siecle ou l'ambigu temps des prophetes |
Authors: | Bernardes, Joana Duarte | Keywords: | Revolution;Tradition;New;Century;Generation;Révolution;Tradition;Nouveau;Siècle;Génération;Revolução;Tradição;Novo;Século;Geração | Issue Date: | 2009 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | Quem faz radicar a moda do
século na idade da revolução
justifica a compartimentação
do tempo com um argumento
vinculado à linguagem temporal:
a necessidade do novo. Esta
auto-demarcação do outro e
do diferente vem configurar a
experiência deixada por gerações,
para que, evidenciando
um desejo de transformação do
legado, o século surja como face
cronológica visível da revolução.
A sua passagem representa,
pois, a intersecção do campo
de experiência com o horizonte
da espera. Mesmo a experiência
herdada é reservatório
passível de várias actualizações
que potenciam uma comum
filigrana (Ortega y Gasset). E
esta, sendo marco de identidades
e de antinomias, engendra
o tempo histórico através de
uma ambígua dialéctica entre
tradição e ruptura. Ceux qui basent la mode du siècle sur l'âge de la révolution justifient la compartimentation du temps avec un argument lié au langage temporel: le besoin du nouveau. Cette auto-démarcation de l' autre et du différent vient configurer l' expérience léguée par des générations, afin que, mettant en évidence un désir de transformation du legs, le siècle survienne comme la face chronologique visible de la révolution. Son passage représente donc l'intersection du champ d' expérience avec l'horizon de l'attente. Même l' expérience héritée est un réservoir passible de diverses mises à jour qui permettent un filigrane commun (Ortega y Gasset). Et celui-ci, étant le cadre d'identités et d'antinomies, engendre le temps historique à travers une dialectique ambigüe entre la tradition et la rupture. Who implants the fashion of the century in the age of the revolution justifies the demarcation of time with an argument tied down to temporal language: the need for new. Differentiating oneself from the other and from that which is different embodies the experience left by generations, so that, whilst expressing the desire to transform the legacy, the century may rise as the visible chronological face of the revolution. The passing of such time hereby represents the intersection of the field of experience with the horizon of wait. Even the inherited experience is a container which can undergo several upgrades that foster the development of a common filigree (Ortega y Gasset). This is a symbol of identities and antinomies, generating history through an ambiguous dialectics of tradition and rupture. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/36538 | ISSN: | 1645-3530 1647-8622 (digital) |
DOI: | 10.14195/1647-8622_9_6 |
Appears in Collections: | Revista Estudos do Século XX |
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