Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/36544
Title: Memórias do quotidiano: António Lobo Antunes e o estágio estético da cultura
Other Titles: Everyday life memories: António Lobo Antunes and the aesthetic stage of culture
Memoires du quotidien: António Antunes et le stage esthetique de la culture
Authors: Montaury, Alexandre
Keywords: Literature;Culture;António Lobo Antunes;20th Century;Literature;Culture;António Lobo Antunes;XXime Siecle
Issue Date: 2009
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: A obra de Lobo Antunes tem sido constantemente lida e estudada em perspectiva com metanarrativas, como o salazarismo ou a história colonial, abordagens que, de certa forma, negligenciam um traço marcante no seu projeto de escrita: a articulação minuciosa de pequenas histórias que determinam os gestos incertos e débeis dos seus personagens e funcionam como base de um inventário de acontecimentos menores, desprovidos de uma relevância evidente, mas que, em contrapartida, apontam para conjuntos de atos e práticas simbólicas que particularizam grupos e segmentos sociais. O objetivo central do artigo é o de compreender este conjunto de atos e práticas simbólicas como operadores cognitivos de uma cultura contemporânea que já não se baseia na transmissão de valores fundados em uma civilização, uma ciência e uma psicologia que geram um modelo mental específico. Lobo Antunes parece renunciar às narrativas fundacionais, uma vez que a obra de arte que propõe é um objeto de circulação e exige mais perícia na sua construçãio formal do que um esforço de transmissão.
L'oeuvre de Lobo Antunes a été constamment lue et étudiée en perspective avec des métanarrations, comme le salazarisme ou l'histoire coloniale, approches qui, d'une certaine façon, finissent par négliger un trait marquant dans son projet d'écriture: l'articulation minutieuse de petites histoires qui déterminent les gestes incertains et faibles de ses personnages et fonctionnent comme la base d'un inventaire d'événements mineurs, dépourvus d'importance évidente, mais qui, en contrepartie, pointent vers un ensemble d'actes et de pratiques symboliques qui particularisent des groupes et des segments sociaux. L'objectif central de l'article est de comprendre cet ensemble d'actes et de pratiques symboliques en tant qu'opérateurs cognitifs d'une culture contemporaine qui ne se base plus sur la transmission de valeurs fondées sur une civilisation, une science et une psychologie qui génèrent un modèle mental spécifique. Lobo Antunes paraît renoncer aux narrations fondatrices, une fois que l'oeuvre d'art qu'il propose est un objet de circulation et exige plus d'habileté dans sa construction formelle qu'un effort de transmission.
The work of Lobo Antunes has been successively read and analysed against metanarratives, such as salazarism or colonial history, which to some extent neglects a relevant feature of his writing project: the exquisite combination of short stories that illustrate the uncertain and fragile gestures of his characters and constitute the grounds for an inventory of minor events, deprived of manifest relevance, but in turn describe series of symbolic acts and practices characterising social groups and segments. The core objective of this paper is to understand this set of symbolic actions and practices as cognitive operators of a modern culture which is no longer founded on the transmission of values of a single civilization, science and psychology generating a specific mental model. Lobo Antunes apparently renounces to the foundational narratives, since the work of art which he proposes is the object of movement and requires more expertise to be formally developed than effort to be disseminated.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/36544
ISSN: 1645-3530
1647-8622 (digital)
DOI: 10.14195/1647-8622_9_12
Appears in Collections:Revista Estudos do Século XX

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
memorias_do_quotidiano.pdf3.21 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.