Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/37090
Title: Geogestão aplicada ao espaço universitário: características do espaço arquitetônico facilitadoras do aprendizado
Other Titles: Geo-management applied to university space: easylearning characteristics of the architectural space
Authors: Choas, Mona Lisa Lobo de Souza
Bezerra, Maria do Carmo de Lima
Keywords: Geo-management;;Architectural space;;Teaching learning;;Brasilia University.;Geogestão;;Espaço arquitetônico;;Espaço de aprendizagem;;Universidade de Brasília.
Issue Date: 2015
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/37053
Abstract: The article discusses the architectural space characteristics that help learning in university institutions and their storage system for information management in order to supporting the space development and its allocation regarding the space allocation among different academic units. As a conceptual basis it is used the knowledge about architectural space quality and its ability to transmit sensations to users: environmental psychology; bioclimatism; and ergonomics. Geo-management and information technic in architecture support decision-making. The methodology was based on literature; questionnaires along with professors of Architecture and Urbanism at the University of Brasilia (UnB) for validation and tuning characteristics of spaces and also study the current system of geospatial information at UnB. As a result, the research presents a set of characteristics found in literature and class definition to be aggregated to Geomanagement system in Brasilia University.
O artigo aborda características do espaço arquitetônico facilitadoras do aprendizado em instituições de nível superior e seu armazenamento em sistema de informações para gerenciamento nas universidades, apoiando a requalificação de espaços e sua alocação, no que se refere à distribuição dos espaços entre as diferentes unidades acadêmicas. Como base conceitual, utiliza-se do conhecimento sobre a qualidade arquitetônica do espaço e sua capacidade de transmitir sensações a seus usuários: a Psicologia Ambiental; o Bioclimatismo; e a Ergonomia. Foi utilizada a base conceitual da Geogestão e a técnica de Arquitetura da Informação para um módulo de apoio à tomada de decisão. A metodologia fundamentou- -se na pesquisa bibliográfica; na aplicação de questionários junto aos professores do curso de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de Brasília (UnB) para validação e ajuste das características dos espaços; e, ainda, no estudo do atual sistema de informações geoespaciais da UnB. Como resultado, a pesquisa apresenta o primeiro conjunto de características fruto da pesquisa bibliográfica e a definição das classes a serem agregadas ao sistema de Geogestão da Universidade de Brasília.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/37090
ISBN: 978-989-26-0983-6 (PDF)
DOI: 10.14195/978-989-26-0983-6_38
Rights: open access
Appears in Collections:Atas das I Jornadas Lusófonas de Ciências e Tecnologias de Informação Geográfica

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