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Title: As Humanidadaes como lugar do ensino do Jornalismo
Other Titles: The Humanities as a place of Journalism education
Authors: Peixinho, Ana Teresa
Keywords: Education;Humanities;Journalism;Crisis;University;Educação;Humanidades;Jornalismo;Crises;Academia
Issue Date: 2015
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: For decades a considerable part of the discussion of academic courses in journalism in Portugal has been focused, on the one hand, on the eternal quarrel between practice and theory and, on the other hand, on the need for technological adaptation of curricula in order to respond to the rapid changes in information and communication technologies. Given the challenges currently facing the profession, this paper puts the case for the value of the humanities in the training of journalists. An academic education in Journalism must provide students with a skill set and the knowledge that enables them to respond adequately to the ethical and deontological demands of the profession . There must also be an awareness that our multicultural and multilingual multimedia new world brings more complex ethical challenges and requires a more solid structure of thought and, above all, the ability to think and solve more complex and sensitive problems.
Durante décadas, uma considerável parte da discussão sobre o ensino do Jornalismo em Portugal focou-se, sobretudo, em aspetos que diziam respeito, por um lado, à eterna querela entre prática e teoria e, por outro lado, à necessidade de adaptação tecnológica dos curricula, a fim de responderem à acelerada mudança das tecnologias da informação e da comunicação. Neste artigo, defende-se o valor das Humanidades na formação dos jornalistas, atendendo aos desafios que atualmente se colocam à profissão. Ora, uma formação universitária em Jornalismo tem de estar preparada para conseguir precisamente dotar os estudantes de um conjunto de saberes e competências que lhes permitam respeitar as questões éticas e deontológicas inerentes à profissão; perceber que o mundo multicultural, multilinguístico e, sobretudo, multimédia, implica novos desafios éticos e realidades mais complexas que exigem uma estrutura de pensamento mais sólida e, sobretudo, a capacidade de pensar e resolver problemas mais complexos e sensíveis.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/37832
ISSN: 0870-4112
DOI: 10.14195/0870-4112_3-1_8
Rights: open access
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