Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/37873
Title: | Canto´s: Ou da surdez da filosofia ao silêncio do além‑sentido: uma leitura de À escuta de J.‑L. Nancy | Authors: | Bernardo, Fernanda | Keywords: | Listening;Hearing;Understanding;Sound;Resonance;Timbre;Sense’s;Rhythm;Selfe;Nancy;Escuta;Ouvir;Entender;Som;Ressonância;Timbre;Sentido’s;Ritmo;Si;Nancy | Issue Date: | 2015 | Publisher: | Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, Instituto de Estudos Filosóficos | Abstract: | Tida, embora, por Sócrates, no limiar da sua morte, pela mais excelente
forma de música (Fédon, 61 a), muito raramente no entanto a Filosofia teve
ouvidos para o canto (sendo, no tocante a esta questão, Kierkegaard e Nietzsche duas
admiráveis excepções): ouviu-o/entendeu-o, compreendeu-o, captou-o, conceptualizou-
o. Numa palavra, silenciou-o.
Denunciando a neutralização da escuta pelo impenitente fono-logo-centrismo da
Filosofia, esta leitura de À escuta de Jean-Luc Nancy (Belo Horizonte, Chão da Feira,
2014) tenta salientar como, da atenção nanciana à secreta ressonância do canto, se
eleva o clamor de uma voz que animará, exporá e tatuará um corpo e contra-assinará
uma dada língua, dando-lhe como que um corpo novo: é o «si» («sujeito ressonante
»), o «corpo», a «alma», o «sentido» e os «sentidos» que, na sua contaminação
de princípio, Nancy aqui nos dá a re-pensar a partir da experiência da escuta como
abertura e extremidade intensificada do próprio ouvir que envolve, endereça e cripta. While considered by Socrates, on the threshold of death, to be the most excellent form of music (Phaedon, 61 a), hardly ever, however, has Philosophy lent its ears to singing (being Kierkegaard and Nietzsche two remarkable exceptions with regard to this subject): it heard it/understood it, comprehended it, caught it, conceptualized it. In a word, it silenced it. Denouncing the neutralization of listening by the impenitent phono-logo-centrism of Philosophy, this reading of Jean-Luc Nancy’s À l’écoute aims to highlight how the cry of a voice, which shall animate, expose and tattoo a body and countersign a given language, as if giving it a new body, rises from the Nancian attention to the secret resonance of singing. It is the «self» («resonant subject»), the «body», the «soul», the «sense» and the «senses» in their original contamination that Nancy gives us here to re-think from the experience of listening as opening and intensified extremity of hearing itself, which listening involves, addresses and encrypts. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/37873 | ISSN: | 0872-0851 | DOI: | 10.14195/0872-0851_47_3 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Revista Filosófica de Coimbra |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
cantos.pdf | 4.16 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.