Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/38141
Title: | Redes sociais: perceções de aprendizagem em ambiente formal, não‑formal e informal por parte de jovens, seus encarregados de educação e seus professores | Other Titles: | Online social networks: perceptions of learning in formal, non-formal and informal contexts by youngsters, their teachers and administrators | Authors: | Tomé, Vitor | Keywords: | Online social networks;digital literacy;young people;administrators;compulsory education teachers;Redes sociais online;aprendizagem formal, não‑formal e informal;jovens;encarregados de educação;professores de 2.º e 3.º Ciclos | Issue Date: | 2015 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | As redes sociais online (RSO) são ferramentas com potencial no desenvolvimento
da literacia digital, focada na aquisição de competências técnicas, de análise
crítica e de práticas de formação, contextualmente situada em contextos de aprendizagem
formal e informal complementares. Apresentamos neste artigo os resultados
de uma investigação que visou compreender se há condições para concretizar
o potencial das RSO, pelo que inquirimos jovens portugueses (10‑16),
seus professores
e encarregados de educação (EE), a que se seguiram entrevistas de grupos
focais e entrevistas semiestruturadas, seguindo o design dos métodos mistos. Os
professores reconhecem potencial pedagógico às RSO, mas consideram, tal como
os alunos e os EE, que a aprendizagem com recurso às RSO ocorre sobretudo no
contexto informal, que veem como quase estanque em relação ao formal, não se
sentindo preparados para os integrar no caso específico das RSO. Online social networks (OSN) provide potential opportunities to develop digital literacy, which includes the acquisition of technical skills, critical analysis and contextually situated learning practices in complimentary formal and informal contexts. In this article, we present the results of a study about the conditions to fulfill the potential of RSO. We inquired young Portuguese children (ages 10 to 16 years‑old), their teachers and administrators, through focus groups and semi‑structured interviews, according to the mixed methods research design. Our results indicate that teachers recognize a pedagogical potential to OSN, but consider, as students and administrators do, that learning using the OSN occurs mainly informally outside of the educational setting. Teachers also stated that they don’t feel prepared to integrate these tools into the context of their educational curriculum. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/38141 | ISSN: | 1645‑5681 2183-5462 (digital) |
DOI: | 10.14195/2183-5462_27_4 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Media & Jornalismo |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
redes_sociais.pdf | 14.25 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.