Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/38434
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dc.contributor.authorSilva, Samara Mendes Araújo
dc.date.accessioned2016-01-21T09:25:40Z
dc.date.accessioned2020-09-10T15:16:20Z-
dc.date.available2016-01-21T09:25:40Z
dc.date.available2020-09-10T15:16:20Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.isbn978-989-26-1085-6
dc.identifier.isbn978-989-26-1086-3 (PDF)
dc.identifier.issn2183-6523
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/38434-
dc.description.abstractThe great national territorial extension generated a diversity of cultural practices, including food sector. Providing, including that some of these stay restricted to certain socio-geographic environments which made them unknown and strange to the other, whether the State itself whether the other entities of the national federation. In food terms, certain practices sometimes become popular as to identify a particular area of the country for its food, resulting in generalizations that are not always consistent with the everyday food of inhabitants of an entire socio-geographical area. Thus, we propose to discuss in this paper is that even having foods that sometimes are present throughout the territory, there are certain dishes that due to the historicity of the significance and cultural symbolism consumption remain confined to particular social space . Therefore we as a place of analysis the Brazilian hinterland, more precisely the state of Piauí, where people commonly designates as existing "North foods" and "Southern food" to distinguish the origins of existing food traditions that space, we used as sources newspapers and oral documents they reasoned from the perspective of history and culture of food. Thus we see, even with the intense migration process, occurred in the last three decades of the twentieth century, which led to intense diffusion of different practices of the hinterland in urban areas, still remains, clear differentiation and regionalization of food which contributes to a large measure to strengthen the identity and differentiating aspects between the two regions of the State of Piauí. And extending this consideration to other regions of the country, we can say that the foods are identity-carrying elements and the historicity of a social group, and to a large extent responsible for the vividness of the maintenance of regionalisms that persist in our territories in Brazil out.eng
dc.description.abstractA grande extensão territorial nacional engendrou uma diversidade de práticas culturais, inclusive de âmbito alimentar, propiciando que algumas delas ficassem restritas a certos ambientes sociogeográficos, o que as tornou desconhecidas e estranhas aos demais, tanto ao próprio Estado quanto aos demais entes da federação nacional. Em termos alimentares, certas práticas, por vezes tornam-se populares a ponto de identificar determinada área do país por sua comida, implicando generalizações que nem sempre são coerentes com o cotidiano alimentar da população residente em toda uma extensão sociogeográfica. Desse modo, o que propomos discutir neste trabalho é que, mesmo possuindo comidas que, por vezes, estão presentes em todo o território, há certos pratos cujo consumo, em decorrência da historicidade, da significância e simbolismo cultural, permanece circunscrito a determinado espaço social. Para tanto, tomamos como lugar de análise o sertão brasileiro, mais precisamente o Estado do Piauí, onde a população utiliza comumente as expressões “comidas do norte” e “comidas do sul” para diferenciar as origens das tradições alimentares daquele espaço. Utilizamos como fontes documentos hemerográficos e orais, estes fundamentados sob a ótica da História e Cultura da Alimentação. Desse modo percebemos, mesmo com o intenso processo migratório, ocorrido nas últimas três décadas do século XX, o qual propiciou a intensa difusão de diferentes práticas do sertão no meio urbano, ainda permanecem a clara diferenciação e regionalização das comidas, o que contribui em grande medida para fortalecer os aspectos identitários e diferenciadores entre as duas regiões do Piauí. Estendendo esta consideração para as demais regiões do país, podemos afirmar que as comidas são elementos portadores de identidade e da historicidade de um grupo social, e, em grande medida, responsáveis pela manutenção da vivacidade dos regionalismos que persistem em nossos territórios Brasil afora.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/38423por
dc.rightsopen access-
dc.subjecttypical foodseng
dc.subjectfood backwoodseng
dc.subjectbackwoodseng
dc.subjectregional cultureeng
dc.subject20th centuryeng
dc.subjectcomidas típicaspor
dc.subjectcomida sertanejapor
dc.subjectsertãopor
dc.subjectcultura regionalpor
dc.subjectséculo XXpor
dc.titleA regionalidade de algumas comidas brasileiras: um estudo das comidas sertanejas no século XXpor
dc.title.alternativeThe regionality of some brazilian food: a case study of Piauí food in the 20th centuryeng
dc.typebookPartpor
uc.publication.collectionSérie DIAITA: Scripta & Realiapor
uc.publication.firstPage265-
uc.publication.lastPage283-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-1086-3_11-
uc.publication.sectionParte II: sabores da lusofonia: integrações multiculturaispor
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno11-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitleOdisseia de sabores da lusofonia-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/38434/212841/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/38434/212841/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11193480-
uc.publication.parentItemId54561-
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