Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/39187
Title: O “Public Service Media”, a RTP e os desafios da Era Digital
Other Titles: The Public Service Media, RTP and the challenges of the Digital Era
Authors: Cádima, F. Rui
Keywords: Television;public service;diversity;legitimation;digital era;Televisão;serviço público;diversidade;legitimação;era digital
Issue Date: 2016
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: Num contexto de crise económica e de depressão do mercado publicitário – e, portanto, de dificuldades acrescidas para os operadores privados de televisão –, a função complementar e “reguladora” do Public Service Media (PSM), designadamente no setor da televisão aberta, vê-se inevitavelmente reforçada. Neste contexto, espera-se do PSM não só um forte compromisso com uma programação que espelhe a identidade, a diversidade e a herança cultural europeia de um modo geral, mas também a garantia de uma informação rigorosa e independente, focada no pluralismo da diversidade das vozes, da política à economia e à cultura. O papel dos meios públicos deve ainda recentrar- se em torno da dimensão das novas literacias mediáticas e das novas competências digitais no atual contexto da cultura das redes, contribuindo, assim, também para satisfazer as necessidades democráticas, sociais e culturais da sociedade nas respetivas plataformas online.
In a context of economic crisis and depression in the advertising market – and therefore with increased difficulties for private television broadcasters –, the complementary and “regulatory” function of Public Service Media (PSM), particularly in free-to-air television, is inevitably strengthened. In this context, PSM is expected not only to have a strong commitment to quality programming that reflects the identity, diversity and the European cultural heritage in general, but also to guarantee rigorous, pluralistic and independent news, focused on the diversity of voices, from politics to economy and culture. The role of the public media should also focus on the issue of new media literacies and new digital skills in the current network context, thereby contributing to fulfill the democratic, social and cultural dimensions of society in their own online platforms.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/39187
ISSN: 2183-5918
2183-6019 (digital)
DOI: http//dx.doi.org/10.14195/2183-6019_2_5
Rights: open access
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