Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/41584
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorFrancfort, Didier-
dc.date.accessioned2017-05-03T22:23:07Z
dc.date.accessioned2020-09-30T11:25:54Z-
dc.date.available2017-05-03T22:23:07Z
dc.date.available2020-09-30T11:25:54Z-
dc.date.issued2008-
dc.identifier.issn0870-0958-
dc.identifier.issn2183-8925 (digital)-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/41584-
dc.description.abstractPoderá a canção francesa ser considerada um reflexo das oposições, das tensões, dos conflitos que marcaram a sociedade e a cultura francesas nas décadas de 60 e 70? Poder-se-á em especial encontrar num corpus (provisório) de canções, em cerca de sessenta títulos que se inscrevem num contexto de conflito, uma oposição entre sensibilidades revolucionárias e um gosto pela tradição? Esta reflexão pretende evidenciar fenómenos de politização e despolitização da canção, por vezes chamada "canção de intervenção", bem como a presença de conflitos de outros tipos. A canção, "género menor" segundo Serge Gainsbourg, tem por vocação suscitar vastas adesões e amplos consensos. A oposição entre revolução e tradição é, deste modo, em larga medida, ultrapassada por uma autocelebração do género.por
dc.description.abstractCould the French chanson be considered a reflection of the antagonisms, tensions and conflicts that characterized French society and culture in the 1960s and 70s? Would it be possible to find an opposition between revolutionary sensibilities and a fondness for tradition in a (provisional) corpus of songs of approximately sixty titles that are part of a context of conflict? This reflection aims to highlight the phenomenon of politicization and depoliticization of the chanson, at times called "intervention song" ("chanson engagée"), as well as the presence of conflicts of other kinds. The chanson, "a minor genre" according to Serge Gainsbourg, is capable of generating vast adherence and wide consensus. Therefore, the opposition between revolution and tradition is, to a large extent, surpassed by a self-celebration of the genre.eng
dc.language.isofra-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbra-
dc.rightsopen access-
dc.titleHit Parade et subversion: la chanson française entre tradition et révolution dans les années 1960 et 1970por
dc.title.alternative"Hit parade" e subversão: a canção francesa entre tradição e revolução nas décadas de 60 e 70por
dc.title.alternative"Hit parade" and subversion: the French chanson between tradition and revolution in the 60s and 70spor
dc.typearticle-
uc.publication.collectionRevista de História das Ideias vol. 29-
uc.publication.firstPage671-
uc.publication.lastPage689-
uc.publication.locationCoimbra-
uc.publication.journalTitleRevista de História das Ideias-
uc.publication.volume29por
dc.identifier.doi10.14195/2183-8925_29_25-
uc.publication.orderno26-
uc.publication.areaArtes e Humanidades-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/41584/248221/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/41584/248221/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11856461-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Revista de História das Ideias
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hit_parade_et_subversion.pdf8.83 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.