Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/42299
Title: A produção textual na Universidade Brasileira e a construção do sentido: contradições acadêmicas e soluções possíveis
Other Titles: The textual production in the brazilian university and the construction of the meaning: academic contradictions and possible solution
Authors: Oliveira, Elizabeth Antonia de
Keywords: Textual production;academy;contradictions;training;Produção textual;academia;contradições;treino
Issue Date: 2016
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: A nossa vivência acadêmica vem confirmando um problema muito falado, mas pouco estudado: o fato de um número significativo de estudantes brasileiros chegarem à Universidade sem terem bom domínio, na lida com a escrita, do uso e dos movimentos que fazem com alguns recursos lógicos e retóricos. Clássicos da argumentação, principalmente Aristóteles, sustentam que o discurso se encaixa em dois paradigmas: um primário e outro secundário. Logo, tendo em vista suas peculiaridades, o discurso acadêmico deveria estar colocado no segundo paradigma. Isso mostra que a construção do texto científico não é um processo simples. Como solução para o problema, propomos uma Pedagogia mais retórica, se assim podemos dizer, que, para trabalhar a escrita, priorize o treino.
Our academic experience comes confirming a issue very much talked about, but not to much studied: the fact that an important quantity of Brazilian students arrives at the University without having a good command in deal with the writing, concerning the use and the movements that make with some logical and rhetorical resources. Classics of the argumentation, especially Aristotle, maintain that the speech fits into two paradigms: one primary and other one secondary. However, the academic speech should be placed into the second paradigm. This shows that the construction of scientific text isn’t a simple process. As a solution to the problem, we propose a more rhetorical Pedagogy, if we can say like that, which, to works the writing, prioritizes the training.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/42299
ISSN: 0872-2110
2183-7260 (PDF)
DOI: 10.14195/2183-7260_61_12
Rights: open access
Appears in Collections:Boletim de Estudos Clássicos

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