Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/44204
Title: Jovens que não aprendem?: pesquisa-intervenção a partir do teatro-conversação
Other Titles: Young people who do not learn?: an intervention-research using conversation-theatre
¿Jóvenes que no Aprenden?: investigación-intervención desde el teatro-conversación
Authors: Neves, Libéria Rodrigues
Santiago, Ana Lydia Bezerra
Keywords: investigación-intervención;fracaso escolar;conversación;teatro;intervention-research;scholar failure;conversation;theatre;pesquisa-intervenção;fracasso escolar;conversação;teatro
Issue Date: 2018
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: El presente artículo se refiere a la presentación de una investigación-intervención realizada con jóvenes identificados en la escuela en situación de fracaso escolar, en lo que concierne al aprendizaje y/o al comportamiento. La investigación fue desarrollada junto a cuatro clases de alumnos del 3º Ciclo de la Enseñanza Fundamental, y tuvo como objetivo aprender e intervenir en lo que aparece como síntoma en la escuela. Aquí se describen el proceso y el resultado referente a una de esas clases, la de los alumnos considerados, por parte de sus profesores, incapaces de aprender. El trabajo apuesta por la metodología de la Conversación de orientación psicoanalítica, introduciendo recursos teatrales en la producción de la palabra, constituyéndose el Teatro-Conversación.
O presente artigo refere-se à apresentação de uma pesquisa-intervenção realizada com jovens identificados na escola em situação de fracasso escolar, no que concerne à aprendizagem e/ou ao comportamento. A pesquisa foi desenvolvida junto a quatro turmas de alunos do 3º Ciclo do Ensino Fundamental no Brasil, e teve como objetivo aprender e intervir naquilo que aparece como sintoma na escola. Aqui serão descritos o processo e o resultado referente a uma dessas turmas, a dos alunos considerados, por parte de seus professores, incapazes de aprender. O trabalho aposta na metodologia da Conversação de orientação psicanalítica, introduzindo-se recursos teatrais na produção da palavra, constituindo-se o Teatro-Conversação.
The present study refers to the presentation of an intervention-research carried out with young people identified at schools in scholar failure situation, concerning learning and/or behaviour. The research has been carried out along four classes of students of the third cycle of Fundamental Education, and aimed at learning and intervening upon what appears to be a symptom at school. Here we present the process and the results related to one of those classes, the one of the students considered, by the teachers, incapable of learning. The work relies on the methodology of Conversation of psychoanalytical orientation, introducing theatrical resources for the word production, which constitutes the Conversation-Theatre.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/44204
ISSN: 1647-8614 (PDF)
0870‑418X
DOI: 10.14195/1647-8614_52-1_4
Rights: open access
Appears in Collections:Revista Portuguesa de Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
jovens_que_nao_aprendem.pdf201.66 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.