Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/44266
Title: Narrativas organizacionais como possibilidade de (in)comunicação: memória e identidade no contexto da comuncicação organizacional
Other Titles: Organizational narratives as possibility of (no)communication: memory, identity in the context of organizational communication
Authors: Andreoni, Renata
D’Almeida, Nicole
Keywords: Organizational communication;Memory;Narratives;Triple mimesis;Comunicação Organizacional;Memória;Narrativas;Tríplice mimese
Issue Date: 2018
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/44265
Abstract: Considering that organizations may be understood as narrative (re)construction spaces (D’Almeida, 2012; 2004), we propose a theoretical reflection on memory, identity and narrative interfaces in the context of organizational communication. The texts /discourses presented as organizational institutional memories are the theoretical object of this reflection. At first, we call these texts/discourses as institutional products of memory and then seek to resize this understanding from the concept of narrative, developed by Paul Ricoeur (1994, 1995, 1997), presenting initial approximations with his conception of triple mimesis. Thus, we aim to problematize some pragmatic dimensions, evidencing a network of subjectivities that permeate (no)communication
A partir do entendimento de que as organizações podem ser compreendidas como espaços de (re)construção de narrativas (D’Almeida, 2012; 2004), propomos desenvolver uma reflexão teórica sobre a interface memória, identidade e narrativa, no contexto da comunicação organizacional. Os textos/discursos apresentados como memórias institucionais da organização configuram-se como objeto teórico desta reflexão. Num primeiro momento, denominamos esses textos/discursos como produtos institucionais de memória para, então, buscar redimensionar essa compreensão a partir da narrativa, desenvolvida por Paul Ricoeur (1997; 1995; 1994), apresentando algumas aproximações iniciais à sua concepção da tríplice mimese. Assim, objetivamos problematizar algumas dimensões pragmáticas, evidenciando uma rede de subjetividades que permeiam a (in)comunicação.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/44266
ISBN: 978-989-26-1557-8
978-989-26-1558-5 (PDF)
DOI: 10.14195/978-989-26-1558-5_1
Rights: open access
Appears in Collections:Narrativas mediáticas e comunicação: construção da memória como processo de identidade organizacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
narrativas_organizacionais_como_possibilidade.pdf1.15 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.