Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/44734
Title: O mito como instrumento de aprendizado ético
Other Titles: Myth as a learning tool ethical
Authors: Almeida, Ilmar de Oliveira
Keywords: illustrated rationality;mythical narratives;Philoctetes;racionalidade ilustrada;narrativas míticas;Filoctetes
Issue Date: 2018
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/44715
Abstract: The text is a posture that points out some flaws illustrated rationality, especially with regard to its intention to give an account of reality as a whole, and presents another type of rationality: the one present in the mythical narratives. The defense of the relevance of this type of rationality will follow in this work, a path that from Giambattista Vico and Romanticism will tangent Gadamer and, specifically, be based on the thought of the French philosopher Paul Ricoeur. This, through the myth, access to practical issues of human daily life, dealing not only with accuracy but also with the feelings, the suffering and the hopeful desire for a happy life. Having established its philosophical basis, the text then goes to a presentation and analysis of the pedagogical validity of the mythin the work ‘Philoctetes ‘ of Sophocles.
O texto trata de uma postura que aponta algumas falhas da racionalidade ilustrada, mormente no que diz respeito à sua tentativa de dar conta da realidade como um todo, e apresenta um outro tipo de racionalidade: aquela presente nas narrativas míticas. A defesa da pertinência desse tipo de racionalidade obedecerá, neste trabalho, um trajeto, que a partir de Giambattista Vico e do Romantismo irá tangenciar Gadamer e, especificamente, fundamentar-se no pensamento do filósofo francês Paul Ricoeur. Este, por intermédio do mito, descortinou o acesso às questões práticas do cotidiano humano, que lida não somente com a exatidão, mas também com os sentimentos, com o sofrimento e com o desejo esperançoso de uma vida feliz. Tendo sua base filosófica estabelecida, o texto avança em seguida para uma apresentação e análise da validade pedagógica do mito na obra ‘Filoctetes’, de Sófocles.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/44734
ISBN: 978-989-26-1564-6 (PDF)
978-989-26-1563-9
DOI: 10.14195/978-989-26-1564-6_19
Rights: open access
Appears in Collections:História Antiga: relações interdisciplinares: fontes, artes, filosofia, política, religião e receção

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