Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/44889
Title: | O filme ‘A bela do palco’ (Stage Beauty) – uma abordagem revisionista | Other Titles: | The film ‘Stage Beauty’ – a revisionist approach | Authors: | Lanz, Helza Ricarte Napoles, Juliane Noack |
Keywords: | gender identity;gender roles;heteronormativity;binary genders;queer theoretical perspective;identidade de gênero;papéis de gênero;heteronormatividade;binaridade dos gêneros;teoria queer | Issue Date: | 2018 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | Este artigo tem como objetivo discutir as questões de identidade e papéis de gênero observadas no filme A Bela do Palco (Stage Beauty, 2004) a partir da perspectiva teórica queer. Propomos essa discussão focalizando nas experiências dos personagens principais do filme, Ned Kynaston, ator especializado em interpretar papéis femininos, e Maria, sua camareira e aspirante à atriz, considerando a relação desses dois personagens com a alteração na lei relativa à interpretação de papéis femininos no teatro inglês do século xvii. Para tanto, na primeira parte do artigo, apresentamos conceitos básicos de uma perspectiva teórica queer, para então aplicá‑los a algumas cenas do filme e a uma discussão mais ampla da problemática presente em A Bela do Palco. This paper aims to discuss gender identity and gender roles issues encountered in the movie Stage Beauty (2004) from a queer theoretical framework. This discussion is carried out by focusing on the experiences of the two main characters in the movie: Ned Kynaston, an actor who is specialized in playing women parts, and Maria, his dresser, who intends to become an actress. We consider the relationship between these two characters with the changes in the law related to women roles in the British theater in the xvii century to discuss gender identity and gender roles issues. In order to do that, we present some concepts based on a queer perspective in the first part of the article and then use them to analyze some specific scenes taken from the movie and to present a wider problematic found in Stage Beauty. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/44889 | ISSN: | 2183-5918 2183-6019 (PDF) |
DOI: | 10.14195/2183-6019_7_5 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Mediapolis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
o_filme_a_bela_do_palco.pdf | 4.31 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.