Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/45220
Title: A queda da Babilónia em 539 a.C. Nabónido e Ciro: duas atitudes divergentes face ao culto do deus Marduk
Other Titles: The fall of Babylon in 539 BC. Nabonidus and Cyrus: two different approaches to the cult of god Marduk
Authors: Rosa, Maria de Fátima
Keywords: Marduk;Nabonidus;Sîn;Cyrus II;Babylon;Marduk;Nabónido;Sîn;Ciro II;Babilónia
Issue Date: 2018
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/45208
Abstract: Through the analysis of some important cuneiform sources, this brief study intends to explore the different attitudes of Nabonidus and Cyrus in relation to the cult of god Marduk. In fact, some important questions arise: What was the weight of the action of the two sovereigns in the religious domain, with the progressive distancing of Nabonidus from the clergy of the «national» god, in the fall of Babylon at the hands of a Persian dynasty? In what way did the Achaemenid monarch construct his political and religious «propaganda»? These are the questions that we intend to study in this article.
Partindo da análise de algumas fontes cuneiformes, este breve estudo pretende explorar os diferentes comportamentos de Nabónido e de Ciro face ao culto do deus Marduk. As suas atitudes suscitam importantes questões, tais como: Qual teria sido o peso da ação dos dois soberanos, no domínio religioso, na queda da Babilónia, em 539 a.C.? De que modo e em que campos se joga a «propaganda» político-religiosa efetuada pelo monarca aqueménida? São questões como estas que pretendemos estudar neste artigo.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/45220
ISBN: 978-989-26-1625-4
978-989-26-1626-1 (PDF)
ISSN: 2182‑8814
DOI: 10.14195/978-989-26-1626-1_11
Rights: open access
Appears in Collections:Arqueologias de Império

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
a_queda_da_babilonia_em_539_a.c..pdf2.09 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.