Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/46085
Title: Do Olimpo ao Fuji: o valor pedagógico de “Os Cavaleiros do Zodíaco”
Other Titles: From Olympus to Fuji: the pedagogic worth of “Saint Seiya”
Authors: Custódio, José de Arimathéia Cordeiro
Costa, Gilmário Guerreiro da
Keywords: Mithology;Cartoons;Saint Seiya;Mitologia;Desenhos animados;Cavaleiros do Zodíaco
Issue Date: 2018
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/46063
Abstract: This work shows the reception of Greek mythology in contemporary culture in a tipical product of midiatic entertainment: the cartoons. Here, the mythology appropriated by the anime Saint Seiya, a Japanese creation which has been very successful in Brazil since the 90’s, and still followed by Brazilian fans, even off TV. It is a cartoon which appropriates several mythologies, not even Greek ones, but also Norse legends, among others. This paper analyses, in particular, the mythologic references of the thirteen episodes of “Saint Seiya: The Hades Chapter”. It exposes and articulate them with the strategies of the contemporary reception, thus marking eventual differences or “adaptations” related to the original myth. This study stands that, in this case, the reception is positive because it exalts the myths and preserve a great deal of the original message, nevertheless they are in new contexts. So, the task of identifying the difference remains. At last, this work defends the pedagogic potential of cultural products like this one, facing it up as a significant supporting material able to complement learning activities, even as interdisciplinary ways.
Este trabalho apresenta a recepção da mitologia grega na cultura contemporânea em um produto típico do entretenimento midiático: os desenhos animados. No caso, a mitologia apropriada pelo anime “Os Cavaleiros do Zodíaco”, criação japonesa de grande sucesso no Brasil desde a década de 1990, ainda acompanhada pelos fãs brasileiros, mesmo fora da TV. Trata-se de uma animação que se apropria de diversas mitologias, não apenas gregas, mas também nórdicas e outras. O objetivo deste artigo é analisar, especificamente, as referências mitológicas nos treze episódios que constituem a série “Saga de Hades (Inferno)” do desenho, relacionando-as às estratégias de recepção contemporânea para, assim, assinalar eventuais diferenças ou “adaptações” quanto ao mito original. Postula-se que, nesse caso, a recepção é positiva porque exalta os mitos e preserva grande parte de sua mensagem original, mesmo ao sitá-los em novos cenários, restando a tarefa de identificar os elementos divergentes. Por fim, defende-se o potencial pedagógico de produções culturais como essa, ao encará-la como rico material de apoio complementar para atividades de aprendizagem, inclusive com possibilidades interdisciplinares.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/46085
ISBN: 978-989-26-1584-4 (PDF)
DOI: 10.14195/978-989-26-1585-1_21
Rights: open access
Appears in Collections:Estudos Clássicos IV: percursos

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