Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/47205
Title: | Os mitos e as realidades: conceções e práticas no exercício da expressão livre das crianças: um estudo exploratório sobre o desenvolvimento da expressão livre nas crianças dos 6 aos 10 anos, na área da Educação e Expressão Plástica | Other Titles: | The myths and the realities: conceptions and educational practices concerning children’s free expression: an exploratory study about the development of children’s (aged 6-10) free expression, in the visual arts Los mitos y las realidades: concepciones y prácticas en el ejercicio de la expresión libre de los niños: un estudio exploratorio sobre el desarrollo de la expresión libre en los niños de 6 a 10 años, en el área de Educación y Expresión Plástica |
Authors: | Marques, Elisa Maria de Barros | Keywords: | Educación Artística;Educación y Expresión Plástica;expresión libre;creatividad;mito;Artistic Education;Education and Aesthetic Expression;free expression;creativity;myth;Educação Artística;Educação e Expressão Plástica;expressão livre;criatividade;mito | Issue Date: | 2018 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | Este artículo tiene como principal objetivo debatir el concepto de expresión
libre en los niños (6 a 10 años) en el contexto del aprendizaje de la Educación
y la Expresión Plástica (EEP). En esta discusión se moviliza el papel que se
atribuye a la expresión comúnmente afirmada en los discursos de los profesores
del 1º Ciclo de la Enseñanza Básica (1º CEB) de que los niños son libres
por naturaleza, expresándose plasticamente de acuerdo con su imaginación
y su creatividad. Este modo de pensar, conocer y decir se ha constituido en
una casi aceptación colectiva del pensamiento educativo en la práctica de la
educación y expresión plástica y en las artes en general, convirtiéndose en un
mito pedagógico y en una verdad intuida. Es en torno al análisis y la problematización de los discursos de un grupo de
seis profesores del 1º Ciclo de la Enseñanza Básica que se busca aclarar cuáles
son los fundamentos que los llevan a incentivar y crear condiciones para lo
que clasifican de expresión libre de los niños. Este artigo tem como principal objetivo debater o conceito de expressão livre nas crianças (6-10 anos) no contexto da aprendizagem da Educação e Expressão Plástica (EEP). Nesta discussão mobiliza-se o papel que é atribuído à expressão comummente afirmada nos discursos dos docentes do 1º Ciclo do Ensino Básico (1º CEB) de que as crianças são livres por natureza, exprimindo-se plasticamente de acordo com a sua imaginação e a sua criatividade. Esta maneira de pensar, conhecer e dizer tem-se constituído numa quase aceitação coletiva do pensamento educativo na prática da educação e expressão plástica e nas artes em geral, tornando-se num mito pedagógico e numa verdade intuída. É em torno da análise e da problematização dos discursos de um grupo de seis docentes do 1º ciclo do Ensino Básico que se procura clarificar quais os fundamentos que os levam a incentivar e criar condições para o que classificam de expressão livre das crianças. This study has the main purpose of debating the concept of free expression regarding children (aged 6-10), in the context of learning of visual arts. In this debate, it is mobilized the role played by the viewpoints very often stated by Primary school teachers, that children are free by nature and that they express themselves aesthetically according to their imagination and their creativity. This way of thinking, knowing and stating has turned into an almost common assumption of educational thought, in their educational practice and aesthetic expression, as well as in the Arts in general; therefore, it has become a pedagogical myth and a perceived truth. Based on the discourse analysis and questioning of a group of six Primary school teachers, it is aimed to clarify which basic principles and criteria underpin these ideas and lead these teachers to foster and decide the conditions for what they label as children’s free expression. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/47205 | ISSN: | 0870‑418X 1647-8614 (PDF) |
DOI: | 10.14195/1647-8614_52-2_2 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Revista Portuguesa de Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
os_mitos_e_as_realidades.pdf | 187.24 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.