Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/47207
Title: | Ambientalização curricular no curso de Licenciatura em Ciências da Natureza: análise à luz do indicador de flexibilidade e permeabilidade | Other Titles: | Environmentalization on graduate course of teacher formation in Natural Sciences: analysis to the light of flexibility and permeability Ambientalización curricular en el curso de Licenciatura en Ciencias de la Naturaleza: análisis a la luz del indicador de flexibilidad y permeabilidad |
Authors: | Waszak, Jaqueline Gomes Nunes Santos, Simone Valdete dos |
Keywords: | ambientalización;currículo innovador;formación de profesores;environmentalization;innovative curriculum;teacher’s formation;ambientalização;currículo inovador;formação de professores | Issue Date: | 2018 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | La temática ambiental constituye un tema de relevancia social, que abarca
también la enseñanza formal. A partir de tales aspectos y del reconocimiento
de las instituciones de enseñanza como espacio de construcción de saberes
y formación para la ética ambiental, el presente trabajo busca por medio de
la investigación en un curso de Licenciatura en Ciencias de la Naturaleza,
caracterizar y reflexionar sobre el proceso de ambientalización del currículo
formativo de profesores, entendido no sólo por la definición de contenido,
sino por las repercusiones sobre el cotidiano de esa institución. Para ello, se
presentarán los resultados, en carácter cualitativo, del análisis documental del
Plano de Desarrollo Institucional y Proyecto Pedagógico de Curso y aplicación
de entrevistas junto a la coordinación del curso, profesores y estudiantes.
El análisis fue realizado, considerando el diagrama propuesto por la Red de Ambientalización Curricular de la Enseñanza Superior, con enfoque en indicador
de flexibilización y permeabilidad curricular. A temática ambiental constitui um tema de relevância social, que abrange também o ensino formal. Partindo de tais aspetos e do reconhecimento das instituições de ensino como espaço de construção de saberes e formação para a ética ambiental, o presente trabalho busca por meio da investigação em um curso de Licenciatura em Ciências da Natureza, caracterizar e refletir sobre o processo de ambientalização do currículo formativo de professores, entendido não apenas pela definição de conteúdo, mas pelas repercussões sobre o cotidiano dessa instituição. Para isso, serão apresentados os resultados, em caráter qualitativo, da análise documental do Plano de Desenvolvimento Institucional e Projeto Pedagógico de Curso e da aplicação de entrevistas junto à coordenação do curso, professores e estudantes. As análises foram realizadas, considerando o diagrama proposto pela Rede de Ambientalização Curricular do Ensino Superior, com enfoque no indicador de flexibilização e permeabilidade curricular. The environmental theme is largely relevant in social spheres, including formal teaching. Starting from these aspects and also from recognizing teaching institutions as a place of knowledge construction and environmental ethics formation, this paper intends to characterize and reflect upon the process of environmentalization of the teacher formation curriculum, by investigating a graduate course of teacher formation in natural sciences. This analysis understands the curriculum not only as definition of content but also as the repercussions about the institution’s routine. For this, the qualitative results will be presented from the documental analysis of the Institutional Development Plan and the Pedagogical Course Project and the application of interviews with the course coordination, teachers and students. The analysis will be carried according to the Higher Education Environmentalization Network’s diagram, focusing on predictor of flexibility and curriculum permeability. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/47207 | ISSN: | 0870‑418X 1647-8614 (PDF) |
DOI: | 10.14195/1647-8614_52-2_4 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Revista Portuguesa de Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ambientalizacao_curricular_no_curso_de_licenciatura.pdf | 269.34 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.