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https://hdl.handle.net/10316.2/47354
Title: | Fake news e circulação de sentidos nas eleições presidenciais brasileiras: 2018 | Other Titles: | Fake news and circulation of meanings at the Brazilian presidential elections: 2018 | Authors: | Neto, Antônio Fausto | Keywords: | Fake News;Making;Circulation;Meaning;Fake News;Fabricação;Circulação;Sentidos | Issue Date: | 2019 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Journal: | http://hdl.handle.net/10316.2/47343 | Abstract: | In this text, we analyze the production and circulation of messages published
in social networks by the campaign of the elected President Jair Bolsonaro, in which
a black woman announces her support to his candidacy. It resulted from the appropriation
of the image of a woman of Ethiopian origin, resident in Canada, taken from stock images
of an American company. It was done through a complex editing of the image with
a female voice-over, in Portuguese, and was circulated from the President’s son Twitter
page. The message is intended for the overall electorate and its meaning is meant to symbolize
the ethnic minorities support to a candidate who has clear discriminatory positions
against blacks, women, gays and other social segments of the Brazilian society. The work of
extracting/appropriating/assembling and circulating the message, made by the strategy of
political discourse, would not have come to light if it had not been denounced by a reader of the host-page and subsequent media follow-up. The message goes beyond the singularity of journalistic mediation, since it brings hallmarks, like clues, pointing to operations of interpenetrations of various social systems. Neste texto estuda-se a produção e circulação de mensagem divulgada em redes sociais pela campanha do presidente eleito Jair Bolsonaro, na qual mulher negra anuncia seu apoio à sua candidatura. A mensagem resultou de apropriação de imagem de uma mulher de origem etíope, residente no Canadá, junto de banco de imagens de empresa americana. Realiza-se através de complexa montagem da imagem com voz feminina em off, em português, e a sua circulação se faz a partir da página no Twitter do filho do presidente. A mensagem dirige-se a coletivos do mercado eleitoral e visa, como efeito de sentido, simbolizar a adesão de minorias étnicas a um candidato com posições discriminatórias contra negros, mulheres e gays e outros segmentos, no contexto da sociedade brasileira. O trabalho de extração, apropriação, montagem e circulação da mensagem, feito por estratégia do discurso político, não viria à tona não fosse denúncia de um leitor da página-hospedeira e posterior trabalho de elucidação por parte dos media jornalísticos. A mensagem vai além da singularidade da mediação jornalística, pois traz marcas, enquanto pistas, apontando operações de interpenetrações de vários sistemas sociais. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/47354 | ISBN: | 978-989-26-1778-7 (PDF) 978-989-26-1777-0 |
DOI: | 10.14195/978-989-26-1778-7_11 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | As fake news e a nova ordem (des)informativana era da pós-verdade |
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