Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/47354
Title: Fake news e circulação de sentidos nas eleições presidenciais brasileiras: 2018
Other Titles: Fake news and circulation of meanings at the Brazilian presidential elections: 2018
Authors: Neto, Antônio Fausto
Keywords: Fake News;Making;Circulation;Meaning;Fake News;Fabricação;Circulação;Sentidos
Issue Date: 2019
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/47343
Abstract: In this text, we analyze the production and circulation of messages published in social networks by the campaign of the elected President Jair Bolsonaro, in which a black woman announces her support to his candidacy. It resulted from the appropriation of the image of a woman of Ethiopian origin, resident in Canada, taken from stock images of an American company. It was done through a complex editing of the image with a female voice-over, in Portuguese, and was circulated from the President’s son Twitter page. The message is intended for the overall electorate and its meaning is meant to symbolize the ethnic minorities support to a candidate who has clear discriminatory positions against blacks, women, gays and other social segments of the Brazilian society. The work of extracting/appropriating/assembling and circulating the message, made by the strategy of political discourse, would not have come to light if it had not been denounced by a reader of the host-page and subsequent media follow-up. The message goes beyond the singularity of journalistic mediation, since it brings hallmarks, like clues, pointing to operations of interpenetrations of various social systems.
Neste texto estuda-se a produção e circulação de mensagem divulgada em redes sociais pela campanha do presidente eleito Jair Bolsonaro, na qual mulher negra anuncia seu apoio à sua candidatura. A mensagem resultou de apropriação de imagem de uma mulher de origem etíope, residente no Canadá, junto de banco de imagens de empresa americana. Realiza-se através de complexa montagem da imagem com voz feminina em off, em português, e a sua circulação se faz a partir da página no Twitter do filho do presidente. A mensagem dirige-se a coletivos do mercado eleitoral e visa, como efeito de sentido, simbolizar a adesão de minorias étnicas a um candidato com posições discriminatórias contra negros, mulheres e gays e outros segmentos, no contexto da sociedade brasileira. O trabalho de extração, apropriação, montagem e circulação da mensagem, feito por estratégia do discurso político, não viria à tona não fosse denúncia de um leitor da página-hospedeira e posterior trabalho de elucidação por parte dos media jornalísticos. A mensagem vai além da singularidade da mediação jornalística, pois traz marcas, enquanto pistas, apontando operações de interpenetrações de vários sistemas sociais.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/47354
ISBN: 978-989-26-1778-7 (PDF)
978-989-26-1777-0
DOI: 10.14195/978-989-26-1778-7_11
Rights: open access
Appears in Collections:As fake news e a nova ordem (des)informativana era da pós-verdade

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fake_news_e_a_criculacao_de_sentidos.pdf470.34 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.