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https://hdl.handle.net/10316.2/47391
Title: | Riscos inerentes à construção civil | Other Titles: | Risks inherent to the construction industry | Authors: | Carmo, José Simão Antunes do | Keywords: | Dam;bridge;building;tunnel;risk;accident;disaster;Barragem;ponte;edifício;túnel;risco;acidente;catástrofe | Issue Date: | 2019 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | Accidents in the construction industry are relatively frequent and,
contrary to what might be expected, there have been no significant
changes in their number in recent decades. Although some accidents
are caused by adverse natural conditions, the vast majority
are fundamentally due to human action. The natural hazards that
have contributed most to incidents, accidents and catastrophes in
civil engineering works are prolonged heavy rainfall that has caused
flooding, landslides and scour in the foundations of structures, and
earthquakes, tornadoes, hurricanes and strong winds. Among the
human actions that have contributed most to disasters in this area
are design errors, construction failures, inspection errors, management
errors, poor maintenance, negligence and criminal actions.
After a brief review of some world-class construction works in terms
of size and boldness, which truly challenge today's technical and
construction capabilities, this work looks at some basic concepts
about risk and how it is perceived by society. The following sections
focus on relatively exhaustive surveys of incidents, accidents, failures
and collapses that have struck dams, bridges, buildings, tunnels
and coastal works around the world from 1950 to 2017. Likewise,
accidents with most significant economic and social impacts that
have occurred in Portugal in the last two decades are also addressed. Os acidentes em obras de construção civil são relativamente frequentes e, contrariamente ao que se poderia esperar, não se identificam alterações significativas no número de ocorrências ao longo das últimas décadas. Embora alguns acidentes ocorram por condições naturais adversas, a grande maioria é fundamentalmente devida a ações de natureza humana. Entre as ações naturais que mais têm contribuído para incidentes, acidentes e catástrofes em obras de engenharia civil relevam-se as precipitações intensas e prolongadas, que conduzem a inundações, a deslizamentos de terras e a infraescavações em fundações de estruturas, os sismos ou terramotos, tornados, furacões e ventos fortes. Entre as ações de natureza humana com maior contribuição para desastres neste domínio destacam-se erros de projeto, falhas ou erros de construção, faltas de inspeção, erros de gestão, manutenção inadequada, negligência e ações criminosas. Após uma breve análise de algumas obras de referência mundial em termos de dimensão e arrojo, verdadeiramente desafiantes das capacidades técnicas e construtivas atuais, prossegue este trabalho com alguns conceitos básicos sobre o risco e a sua perceção pela sociedade. As secções seguintes são dedicadas a levantamentos relativamente exaustivos dos incidentes, acidentes e roturas ou colapsos ocorridos em todo o mundo com barragens, pontes, edifícios, túneis e obras costeiras no período de 1950 a 2017. Neste contexto, são igualmente abordados alguns dos acidentes com maior impacto económico e social que ocorreram em Portugal nas últimas duas décadas. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/47391 | ISBN: | 978-989-26-1867-8 (PDF) 978-989-26-1866-1 |
DOI: | 10.14195/978-989-26-1867-8_2 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Catástrofes antrópicas: uma aproximação integral |
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