Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/47409
Title: Desafios à concepção e implementação de cenários pedagógicos digitais em sistemas de aprendizagem a distância
Other Titles: Challenges in the design and implementation of digital teaching scenarios in distance learning systems
Authors: Gamez, Luciano
Keywords: Pedagogical Design;Learning Systems;Situated Cognition;Ergonomics;Design Pedagógico;Sistemas de Aprendizagem;Cognição Situada;Ergonomia
Issue Date: 2019
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: In this text, it is discussed the design of educational processes in digital environments, as well as the method MISA (Méthode d’Ingénierie d’un Systéme d’Apprentissage), developed by Paquette (2002). At the intersection of pedagogical design, software engineering and cognitive engineering, the method supports the design and implementation of pedagogical scenarios and learning systems, considering the wide range of possibilities, not only on the level of pedagogical strategies and digital media, but also in the choice of technological resources of communication and modes of transmission. The set of elements necessary for the planning of a pedagogical scenario is discussed, approaching the educational designer from the context in which the formative situation occurs, in order to adapt the learning system to the characteristics of its users, based on principles and methods of Cognitive Ergonomics and task analysis to design and implement new teaching and learning scenarios.
Neste texto, o desenho de processos educacionais em ambientes digitais é abordado, bem como o método MISA (Méthode d’Ingénierie d’un Systéme d’Apprentissage), desenvolvido por Paquette (2002). Situado à intersecção do desenho pedagógico, da engenharia de software e da engenharia cognitiva, o método apoia a concepção e implementação de cenários pedagógicos e sistemas de aprendizagem, considerando o grande leque de possibilidades, não somente sobre o plano das estratégias pedagógicas e das mídias digitais, mas também, na escolha dos recursos tecnológicos de comunicação e dos modos de transmissão. O conjunto de elementos necessários ao planejamento de um cenário pedagógico é abordado, aproximando o designer educacional do contexto em que a situação formativa ocorre, a fim de adaptar o sistema de aprendizagem às características dos seus usuários, baseando-se princípios e métodos da Ergonomia Cognitiva e da análise da tarefa para conceber e implementar novos cenários de ensino e aprendizagem.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/47409
ISBN: 978-989-26-1772-5 (PDF)
978-989-26-1771-8
DOI: 10.14195/978-989-26-1772-5_1
Rights: open access
Appears in Collections:Educação e humanidades digitais: aprendizagens, tecnologias e cibercultura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
desafios_a_concepcao_e_implementacao_de_cenarios_pedagogicos.pdf1.8 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.