Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/47409
Title: | Desafios à concepção e implementação de cenários pedagógicos digitais em sistemas de aprendizagem a distância | Other Titles: | Challenges in the design and implementation of digital teaching scenarios in distance learning systems | Authors: | Gamez, Luciano | Keywords: | Pedagogical Design;Learning Systems;Situated Cognition;Ergonomics;Design Pedagógico;Sistemas de Aprendizagem;Cognição Situada;Ergonomia | Issue Date: | 2019 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | In this text, it is discussed the design of educational processes in digital
environments, as well as the method MISA (Méthode d’Ingénierie d’un Systéme
d’Apprentissage), developed by Paquette (2002). At the intersection of pedagogical design,
software engineering and cognitive engineering, the method supports the design and
implementation of pedagogical scenarios and learning systems, considering the wide range
of possibilities, not only on the level of pedagogical strategies and digital media, but also in
the choice of technological resources of communication and modes of transmission. The set
of elements necessary for the planning of a pedagogical scenario is discussed, approaching
the educational designer from the context in which the formative situation occurs, in order to adapt the learning system to the characteristics of its users, based on principles and
methods of Cognitive Ergonomics and task analysis to design and implement new teaching
and learning scenarios. Neste texto, o desenho de processos educacionais em ambientes digitais é abordado, bem como o método MISA (Méthode d’Ingénierie d’un Systéme d’Apprentissage), desenvolvido por Paquette (2002). Situado à intersecção do desenho pedagógico, da engenharia de software e da engenharia cognitiva, o método apoia a concepção e implementação de cenários pedagógicos e sistemas de aprendizagem, considerando o grande leque de possibilidades, não somente sobre o plano das estratégias pedagógicas e das mídias digitais, mas também, na escolha dos recursos tecnológicos de comunicação e dos modos de transmissão. O conjunto de elementos necessários ao planejamento de um cenário pedagógico é abordado, aproximando o designer educacional do contexto em que a situação formativa ocorre, a fim de adaptar o sistema de aprendizagem às características dos seus usuários, baseando-se princípios e métodos da Ergonomia Cognitiva e da análise da tarefa para conceber e implementar novos cenários de ensino e aprendizagem. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/47409 | ISBN: | 978-989-26-1772-5 (PDF) 978-989-26-1771-8 |
DOI: | 10.14195/978-989-26-1772-5_1 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Educação e humanidades digitais: aprendizagens, tecnologias e cibercultura |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
desafios_a_concepcao_e_implementacao_de_cenarios_pedagogicos.pdf | 1.8 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.