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https://hdl.handle.net/10316.2/47412
Title: | Educação aberta e cultura digital: humanidades em autoria e diálogo nos processos formativos | Other Titles: | Open education and digital culture: humanities in authorship and dialogue in the formative processes | Authors: | Bruno, Adriana Rocha Pesce, Lucila Hessela, Ana Maria di Grado |
Keywords: | Open Education;Digital Culture;Teacher Training;Digital Humanities;Educação Aberta;Cultura Digital;Formação Docente;Humanidades Digitais | Issue Date: | 2019 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | This paper discusses the power of digital humanities for the construction
of meaningful training processes for the social subjects in education, based on the concepts
of authorship, dialogue and open education. For that, a cut was made in teachers’
education, through notes on the premises of the culturalist perspective, the power of the
hypermedia language of cyber culture, and the perspectives on Open Education (OE),
from the humanist approach of Carl Rogers. The authors conclude with an account of
the work developed in the subject “Contemporary Themes and Dilemmas: interfaces with
education”, offered in the Graduate Program in Education of the Federal University of Juiz
de Fora, whose data indicates the potentialities of the practice of open education in the
digital culture and the possibilities that the digital humanities offer to the establishment
of the dialogue, of the authorship and of the extension of the perspective of otherness in
the teacher formation. O presente texto debate sobre a potência das humanidades digitais, para a construção de processos formativos significativos aos sujeitos sociais em formação, porque calcados nos conceitos de autoria, diálogo e educação aberta. Para tal, foi feito um recorte na formação de professores, por meio de apontamentos afeitos às premissas da perspectiva culturalista, à potência da linguagem hipermidiática da cibercultura, e as perspectivas sobre a Educação Aberta (EA), a partir da abordagem humanista de Carl Rogers. As autoras finalizam com o relato do trabalho desenvolvido na disciplina “Temas e Dilemas Contemporâneos: interfaces com a educação”, ofertada no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora, cujos dados sinalizam as potencialidades da prática da educação aberta na cultura digital e as possibilidades que as humanidades digitais oferecem ao estabelecimento do diálogo, da autoria e da ampliação da perspectiva de alteridade na formação docente. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/47412 | ISBN: | 978-989-26-1772-5 (PDF) 978-989-26-1771-8 |
DOI: | 10.14195/978-989-26-1772-5_4 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Educação e humanidades digitais: aprendizagens, tecnologias e cibercultura |
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