Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/47413
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorHardagh, Cláudia Coelho
dc.date.accessioned2019-10-02T15:27:28Z
dc.date.accessioned2020-08-28T16:13:27Z-
dc.date.available2019-10-02T15:27:28Z
dc.date.available2020-08-28T16:13:27Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.isbn978-989-26-1772-5 (PDF)
dc.identifier.isbn978-989-26-1771-8
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/47413-
dc.description.abstractThis text aims to analyse the territory of the school and its relationship with Digital Culture. The analysed school territory is limited to Brazil, city of São Paulo, and the Pedagogy course in a private institution and public schools of the periphery. We analysed both official documents, questionnaires applied in the course of Pedagogy and extension projects for public schools. The study is based on interdisciplinary epistemology, with an axis in the field of Humanities - sociology, pedagogy and history of culture - to build a theoretical framework of Digital and Maker Pedagogy. We analysed whether public policies and institutional pedagogical proposals refer to Digital Culture. With this investigation, we understood that there is no habitus of Digital Culture in the school culture. To overcome this cultural mismatch, we advocate the insertion of Digital Pedagogy and Maker Pedagogy into school territories as one of the ways to break cognitive and digital ignorance. To achieve these objectives we propose to strengthen the dialogue between teachers and students, both as learners, bringing dodiscence to the insertion of the digital habitus, in teacher’s praxis.eng
dc.description.abstractEste texto visa analisar o território da escola e sua relação com a Cultura Digital. O território escolar analisado limita-se ao Brasil, cidade de São Paulo, curso de Pedagogia em instituição particular e escolas públicas da periferia. Analisamos documentos oficiais, questionários aplicados no curso de Pedagogia e projetos de extensão para escolas públicas. O estudo fundamenta-se na epistemologia interdisciplinar, com eixo na área de Humanas - sociologia, pedagogia e história da cultura - para construir um marco teórico da Pedagogia Digital e Maker. Analisamos se as políticas públicas e propostas pedagógicas institucionais fazem referência à Cultura Digital. Com a investigação, entendemos que não há o habitus da Cultura Digital na Cultura Escolar. Para sair desse descompasso cultural defendemos a inserção da Pedagogia Digital e Pedagogia Maker em territórios escolares, como um dos caminhos para romper a ignorância cognitiva e digital. Para alcançar tais objetivos propomos potencializar o diálogo entre professores e alunos, ambos na posição de aprendentes, trazendo a dodiscência para a inserção do habitus digital, na práxis do professor.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.rightsopen access-
dc.subjectDigital Cultureeng
dc.subjectMaker Cultureeng
dc.subjectDigital Cognitive Ignoranceeng
dc.subjectDesterritoryeng
dc.subjectCultura Digitalpor
dc.subjectCultura Makerpor
dc.subjectIgnorância Cognitiva Digitalpor
dc.subjectDesterritóriopor
dc.titleA Pedagogia Digital e Maker como caminho para mente expandidapor
dc.title.alternativeDigital and Maker Pedagogy as a way to expanded mindeng
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage107-
uc.publication.lastPage123-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-1772-5_5-
uc.publication.sectionParte 1 - Aprendizagem no contexto das humanidades digitais: reflexões, caminhos e desafios contemporâneospor
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno6-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitleEducação e humanidades digitais: aprendizagens, tecnologias e cibercultura-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/47413/199110/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/47413/199110/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/10982279-
uc.publication.parentItemId55445-
uc.itemId67816-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Educação e humanidades digitais: aprendizagens, tecnologias e cibercultura
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
a_pedagogia_digital_e_maker_como_caminho.pdf1.24 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.