Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/47414
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Schlemmer, Eliane | |
dc.date.accessioned | 2019-10-02T15:30:08Z | |
dc.date.accessioned | 2020-08-28T16:13:28Z | - |
dc.date.available | 2019-10-02T15:30:08Z | |
dc.date.available | 2020-08-28T16:13:28Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.isbn | 978-989-26-1772-5 (PDF) | |
dc.identifier.isbn | 978-989-26-1771-8 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10316.2/47414 | - |
dc.description.abstract | This chapter, based on the memories of a formative trajectory in the Digital Education area, weaves the historicity of Informatics in Education in Brazil, related to the trajectories of teacher training linked to the Digital Technologies (DT), which begins with the Logo language and philosophy, in 1970. In this process, the experiences, memories and reflections are articulated in a movement that aims to understand the challenges, changes and possibly some transformations and innovations that allow us, based on contemporary epistemologies and theories, to refer to the development of pedagogical-technical fluency, advancing in the understanding of the “use of” DT in education to the understanding of “appropriation for”, in which application gives place to developing, in a proposal that explains the 4 dimensions (4D) of teacher training in times of digital humanities. | eng |
dc.description.abstract | O presente capítulo, a partir das memórias de uma trajetória formativa na área da Educação Digital, tece a historicidade da Informática na Educação no Brasil, na relação com os percursos da formação docente, vinculados às Tecnologias Digitais (TD), que tem início com a linguagem e filosofia Logo, na década de 70. Nesse processo, vivências, memórias e reflexões são articuladas num movimento que busca compreender os desafios, mudanças e, possivelmente, algumas transformações e inovações que permitem, fundamentados por epistemologias e teorias contemporâneas, nos referir ao desenvolvimento de fluência técnico-didático-pedagógica, avançando na compreensão do “uso de” TD na educação para a compreensão de “apropriação para”, em que o aplicar dá lugar ao desenvolver, numa proposta que explicita as quadro dimensões (4D) da formação docente em tempos de humanidades digitais. | por |
dc.language.iso | por | - |
dc.publisher | Imprensa da Universidade de Coimbra | por |
dc.rights | open access | - |
dc.subject | Educação Digital | por |
dc.subject | Formação Docente | por |
dc.subject | Humanidades Digitais | por |
dc.title | Da linguagem logo aos espaços de convivência híbridos e multimodais: percursos da formação docente em tempos de humanidades digitais | por |
dc.title.alternative | From logo language to hybrid and multimodal spaces of coexistence: trajectories of teacher training in times of digital humanities | eng |
dc.type | bookPart | por |
uc.publication.firstPage | 125 | - |
uc.publication.lastPage | 147 | - |
uc.publication.location | Coimbra | por |
dc.identifier.doi | 10.14195/978-989-26-1772-5_6 | - |
uc.publication.section | Parte 1 - Aprendizagem no contexto das humanidades digitais: reflexões, caminhos e desafios contemporâneos | por |
uc.publication.digCollection | PB | por |
uc.publication.orderno | 7 | - |
uc.publication.area | Artes e Humanidades | por |
uc.publication.bookTitle | Educação e humanidades digitais: aprendizagens, tecnologias e cibercultura | - |
uc.publication.manifest | https://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/47414/199114/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/47414/199114/manifest | - |
uc.publication.thumbnail | https://dl.uc.pt/retrieve/10982363 | - |
uc.publication.parentItemId | 55445 | - |
uc.itemId | 67817 | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.grantfulltext | open | - |
Appears in Collections: | Educação e humanidades digitais: aprendizagens, tecnologias e cibercultura |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
da_linguagem_logo_aos_espacos_de_convivencia.pdf | 1.56 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.