Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/47414
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSchlemmer, Eliane
dc.date.accessioned2019-10-02T15:30:08Z
dc.date.accessioned2020-08-28T16:13:28Z-
dc.date.available2019-10-02T15:30:08Z
dc.date.available2020-08-28T16:13:28Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.isbn978-989-26-1772-5 (PDF)
dc.identifier.isbn978-989-26-1771-8
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/47414-
dc.description.abstractThis chapter, based on the memories of a formative trajectory in the Digital Education area, weaves the historicity of Informatics in Education in Brazil, related to the trajectories of teacher training linked to the Digital Technologies (DT), which begins with the Logo language and philosophy, in 1970. In this process, the experiences, memories and reflections are articulated in a movement that aims to understand the challenges, changes and possibly some transformations and innovations that allow us, based on contemporary epistemologies and theories, to refer to the development of pedagogical-technical fluency, advancing in the understanding of the “use of” DT in education to the understanding of “appropriation for”, in which application gives place to developing, in a proposal that explains the 4 dimensions (4D) of teacher training in times of digital humanities.eng
dc.description.abstractO presente capítulo, a partir das memórias de uma trajetória formativa na área da Educação Digital, tece a historicidade da Informática na Educação no Brasil, na relação com os percursos da formação docente, vinculados às Tecnologias Digitais (TD), que tem início com a linguagem e filosofia Logo, na década de 70. Nesse processo, vivências, memórias e reflexões são articuladas num movimento que busca compreender os desafios, mudanças e, possivelmente, algumas transformações e inovações que permitem, fundamentados por epistemologias e teorias contemporâneas, nos referir ao desenvolvimento de fluência técnico-didático-pedagógica, avançando na compreensão do “uso de” TD na educação para a compreensão de “apropriação para”, em que o aplicar dá lugar ao desenvolver, numa proposta que explicita as quadro dimensões (4D) da formação docente em tempos de humanidades digitais.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.rightsopen access-
dc.subjectEducação Digitalpor
dc.subjectFormação Docentepor
dc.subjectHumanidades Digitaispor
dc.titleDa linguagem logo aos espaços de convivência híbridos e multimodais: percursos da formação docente em tempos de humanidades digitaispor
dc.title.alternativeFrom logo language to hybrid and multimodal spaces of coexistence: trajectories of teacher training in times of digital humanitieseng
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage125-
uc.publication.lastPage147-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-1772-5_6-
uc.publication.sectionParte 1 - Aprendizagem no contexto das humanidades digitais: reflexões, caminhos e desafios contemporâneospor
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno7-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitleEducação e humanidades digitais: aprendizagens, tecnologias e cibercultura-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/47414/199114/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/47414/199114/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/10982363-
uc.publication.parentItemId55445-
uc.itemId67817-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Educação e humanidades digitais: aprendizagens, tecnologias e cibercultura
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
da_linguagem_logo_aos_espacos_de_convivencia.pdf1.56 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.