Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/47416
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dc.contributor.authorJorge, Gláucia Maria dos Santos
dc.date.accessioned2019-10-02T15:36:00Z
dc.date.accessioned2020-08-28T16:13:28Z-
dc.date.available2019-10-02T15:36:00Z
dc.date.available2020-08-28T16:13:28Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.isbn978-989-26-1772-5 (PDF)
dc.identifier.isbn978-989-26-1771-8
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/47416-
dc.description.abstractThe purpose of this text is to reflect on representations of gender, class and race produced by young youtubers in Brazil. To do so, the studies of Arriès (1980), Mill and Jorge (2012), Rosseau (1991) Bourdieu (1192, 1998, 2003) and other researchers will be used. This is a qualitative research result of ethnographic basis, developed at the Federal University of Ouro Preto (UFOP). We analyse videos produced by three Brazilian young youtubers in which they enact situations experienced in the beauty salon. In the selection of the videos we consider two aspects: the children’s protagonism in the production and the number of visualizations that they reached. Data was generated through documentary and content analysis. The conclusions indicate that these young youtubers communicate directly to other children, inserted in digital cultures, about pre-established patterns of beauty, stereotyped behaviours of social classes and the adultization of childhood.eng
dc.description.abstractO objetivo desse texto é refletir sobre representações de gênero, classe e raça produzidos por youtubers mirins no Brasil. Para tanto, serão usados os estudos de Arriès (1980), Mill e Jorge (2012), Rosseau (1991) Bourdieu (1192, 1998, 2003) e outros pesquisadores. Trata-se de resultado de pesquisa qualitativa de base etnográfica, desenvolvida na Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Analisamos vídeos produzidos por três youtubers mirins brasileiros em que encenam situações vivenciadas no salão de beleza. Na seleção dos vídeos consideramos dois aspectos: o protagonismo das crianças na produção e o número de visualizações que eles alcançaram. A geração de dados se deu por meio de análise documental e de conteúdo. As conclusões indicam que os youtubers mirins comunicam diretamente a outras crianças, inseridas nas culturas digitais, padrões pré-estabelecidos de beleza, comportamentos estereotipados de classes sociais e a adultização da infância.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.rightsopen access-
dc.subjectYoung Youtubereng
dc.subjectGender Representationeng
dc.subjectRace Representationeng
dc.subjectClass Representationeng
dc.subjectYoutuber Mirimpor
dc.subjectRepresentação de Gêneropor
dc.subjectRepresentação de Raçapor
dc.subjectRepresentação de Classepor
dc.titleGeração digital: o que os youtubers mirins do Brasil têm a dizer sobre raça, gênero e classes sociaispor
dc.title.alternativeDigital generation: what the Brazilian young youtubers have to say about race, gender and social classeng
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage167-
uc.publication.lastPage185-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-1772-5_8-
uc.publication.sectionParte 1 - Aprendizagem no contexto das humanidades digitais: reflexões, caminhos e desafios contemporâneospor
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno9-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitleEducação e humanidades digitais: aprendizagens, tecnologias e cibercultura-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/47416/199122/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/47416/199122/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/10982523-
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uc.itemId67819-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Educação e humanidades digitais: aprendizagens, tecnologias e cibercultura
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