Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/47417
Title: | Mapas conceituais como estratégia inovadora na formação de professores no paradigma da complexidade | Other Titles: | Conceptual maps as a strategy in innovative teacher training in the paradigm of complexity | Authors: | Torres, Patrícia Lupion Behrens, Marilda Aparecida Cosme, Ariana |
Keywords: | Conceptual Maps;Teacher Training;Complexity;Mapas Conceituais;Formação de Professores;Complexidade | Issue Date: | 2019 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | Research on new possibilities for teaching and learning has generated the
need to seek innovative processes for the ongoing training of teachers. The paths traced for
teacher training, imply to meet a new paradigm and for this we opted for the paradigm of
complexity (MORIN, 2000). This paradigm defies thinking and living contemplating multiple
trends, considering the achievements of the different eras: Oral, Written and Digital.
The knowledge society has propelled the Digital Age, which has developed through information
technologies. Thus, there is a conviction that in continuing education, it is necessary
to consider that technology can help in new proposals for teaching in an innovative paradigm.
In this sense, the use of technology with all its spectrum is defended, and among it,
CmapTools software for the elaboration of Conceptual Maps can help in the transformation
of information in knowledge in a critical and reflective way. A investigação sobre novas possibilidades de ensinar e aprender gerou a necessidade de buscar processos inovadores de formação continuada de professores. Os caminhos traçados para formação de professores, implicam em atender a um novo paradigma, nessa proposta foi acolhido o paradigma da complexidade (MORIN, 2000). Esse paradigma desafia a pensar e viver contemplando múltiplas tendências, considerando as conquistas das diferentes eras Oral, Escrita e Digital. A sociedade do conhecimento impulsionou a Era Digital, que se desenvolveu por meio das tecnologias de acesso à informação. Sendo assim, há convicção de que numa formação continuada necessita considerar que a tecnologia pode auxiliar em novas propostas para docência num paradigma inovador. Nesse sentido, defende-se a utilização da tecnologia com todo seu espectro, dentre elas, destaca-se o software CmapTools para a elaboração dos Mapas Conceituais que podem auxiliar na transformação de informações em conhecimento de maneira crítica e reflexiva. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/47417 | ISBN: | 978-989-26-1772-5 (PDF) 978-989-26-1771-8 |
DOI: | 10.14195/978-989-26-1772-5_9 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Educação e humanidades digitais: aprendizagens, tecnologias e cibercultura |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
mapas_conceituais_como_estrategia_inovadora.pdf | 1.5 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.