Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/47421
Title: Movimento Maker e IoT para educação musical: possibilidades com impressão 3D, software processing e Arduino
Other Titles: Maker movement and IoT for music education: possibilities with 3D printing, software processing and Arduino
Authors: Santiago, Glauber Lúcio Alves
Oliveira, Camila Dias de
Keywords: Technological Resources for the Music Teacher;Music education and IoT;Movement Maker and Music Teaching;3D printing in Education;Internet of Things and Education;Recursos Tecnológicos para o Professor de Música;Educação musical e IoT;Movimento Maker e Ensino Musical;Impressão 3D na Educação;Internet das Coisas e Educação
Issue Date: 2019
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: The chapter is directed to educators who work with music in a specific way, but other teachers can also adapt ideas for their area of performance. It is an incentive for the teacher to enter the so-called maker movement and to consider the Internet of Things (IoT) among the possibilities of creating teaching-learning strategies. After presenting these concepts, the text addresses three major technologies to be used in this context, always seeking to be as accessible as possible to the lay public in these technologies. There will be a presentation on 3D Printing, Language and IDE Processing and Arduino. Afterwards, fourteen categories of usable ideas for music education are presented in the context of the maker movement and IoT. Also, it is also presented some ideas for the teachers to go through in order to appropriate these technologies and use them in their day-to-day professional life.
O capítulo é direcionado para educadores que trabalham com a música de forma específica, mas nada obsta a possibilidade de qualquer professor adaptar aqui as ideias para sua área de atuação. Trata-se de um incentivo ao docente para que adentre no chamado movimento maker e considere a Internet das Coisas (IoT) entre as possibilidades de criação de estratégias de ensino-aprendizagem. Após apresentar estes conceitos, o texto aborda três grandes tecnologias a serem utilizadas neste contexto, sempre buscando ser o mais acessível possível para o público leigo nestas tecnologias. Então, têm lugar a apresentação sobre a Impressão 3D, a linguagem e IDE Processing e o Arduino. Em seguida, são apresentadas catorze categorias de ideias de uso para educação musical no contexto do movimento maker e da IoT. No capítulo, também são indicados caminhos que o professor pode percorrer para empoderar-se destas tecnologias no seu dia a dia profissional.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/47421
ISBN: 978-989-26-1772-5 (PDF)
978-989-26-1771-8
DOI: 10.14195/978-989-26-1772-5_13
Rights: open access
Appears in Collections:Educação e humanidades digitais: aprendizagens, tecnologias e cibercultura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
movimento_maker_e_iot_para_educacao_musical.pdf1.57 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.