Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/47511
Title: Lobistas, assessores de imprensa e relações-públicas norte-americanos que serviram o Estado Novo: (1942-1974)
Other Titles: US lobbyists, press officers, and public relations who served the Portuguese New State: (1942-1974)
Authors: Ribeiro, Vasco
Keywords: Portuguese New State;propaganda;public relations;Salazar;Marcello Caetano;Estado Novo;propaganda;relações públicas;Salazar;Marcello Caetano
Issue Date: 2019
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: Em 1938, o Congresso norte-americano aprovou a Lei de Registo de Agentes Estrangeiros (Osgood, 2002, p. 245), vulgarmente denominada FARA [Foreign Agents Registration Act], que obrigava todas as empresas e agentes nos EUA que trabalhassem para governos ou empresas estrangeiras a entregarem uma declaração anual relativa à sua atividade ao Departamento de Justiça. Foi através destes registos que pudemos verificar que, para além da Casa de Portugal de Nova Iorque, o regime português registou, entre 1938 e 1974, um conjunto de cinco entidades/indivíduos que prestaram serviços de comunicação, articulados com o Secretariado Nacional de Informação (SNI) e o escol do Estado Novo, com o objetivo de tentar moldar a opinião pública norte-americana. Propomos, assim, um estudo longitudinal diacrónico, no qual tentaremos descrever e interpretar a atuação destes agentes propagandistas na promoção da imagem do país, do regime e dos seus mais altos dirigentes – Salazar e, posteriormente, Marcello Caetano.
In 1938, the US Congress created the Foreign Agent Registration Act (Osgood, 2002, p. 245), commonly known as FARA, which obliged all US companies and agents working for foreign governments or foreign companies to submit an annual statement of their activity to the Department of Justice. It was through these records that we could verify that, in addition to the New York House of Portugal, the Portuguese regime registered, between 1938 and 1974, a set of five corporations/individuals that provided promotion services, articulated with the Portuguese propaganda bureau and the elite of New satate, with the aim of trying to shape the American public opinion. We therefore propose a longitudinal diachronic study, where we will try to describe and interpret the actions of these propagandist agents in promoting the image of the country, the regime and its highest leaders - Salazar and Marcello Caetano.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/47511
ISSN: 1645‑5681
2183-5462 (PDF)
DOI: 10.14195/2183-5462_35_4
Rights: open access
Appears in Collections:Media & Jornalismo

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