Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/47522
Title: | A estratégia de informação de Marcello Caetano o último governante do Estado Novo | Other Titles: | The information strategy of Marcello Caetano, the last ruler of Estado Novo La estrategia de información de Marcello Caetano el último gobernante del Estado Nuevo |
Authors: | Cabrera, Ana | Keywords: | Marcello Caetano;information strategy;press;Estado Novo;censorship;Marcello Caetano;estratégia de informação;imprensa;Estado Novo;censura | Issue Date: | 2019 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | Este artigo analisa a estratégia de informação levada a cabo por Marcello
Caetano quando, em setembro de 1968, substituiu Salazar na presidência do
Conselho de Ministros. Esta estratégia consistiu na realização de acontecimentos
que lhe assegurassem uma boa visibilidade na imprensa, afirmação de uma
relação mais próxima com os jornalistas, e realização das conversas em família
teledifundidas.
A investigação assenta no estudo do perfil político de Marcello Caetano suportada
por fontes (cartas, textos, livros e entrevistas) e na análise de jornais da época (A
Capital, Diário de Lisboa, Diário Popular, Diário de Notícias) no período compreendido
entre setembro de 1968 e setembro de 1969. Como conclusão assinala-se que a
construção da imagem deste político na imprensa favoreceu o início da sua governação
através da construção de uma personalidade política, social e familiar bem
distinta da de Salazar. This paper examines the information strategy followed by Marcello Caetano since September 1968, when he succeeded Salazar in the president of Council of Ministers. This strategy implied setting up events capable of ensuring him a good visibility on the media, establishing a closer relationship with journalists, and broadcasting his own TV programme “conversations in family”. This research assesses the political profile of Marcello Caetano and is supported by documents (letters, texts, books and interviews) and by the analysis of newspapers (A Capital, Diário de Lisboa, Diário Popular and Diário de Notícias) from September 1968 to September 1969. The image of Marcello Caetano, as portrayed by the press, has favoured his early stages as leader of the government by building a new political, social, and familiar personality, which was much different from Salazar’s. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/47522 | ISSN: | 1645‑5681 2183-5462 (PDF) |
DOI: | 10.14195/2183-5462_35_15 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Media & Jornalismo |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
a_estrategia_de_informacao_de_marcello_caetano.pdf | 1.49 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.