Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/4756
Title: "Olhar com Olhos de Ver"
Authors: Dias, C. Melo
Keywords: education;situation analysis;research;observation;éducation;analyse de la situation;recherche;observation;educação;análise da situação;investigação;observação
Issue Date: 2009
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: A observação é um processo fundamental que não tem um fim em si mesmo, mas que é subordinado ao serviço dos sujeitos e dos seus processos complexos de atribuir inteligibilidade ao real, fornecendo os dados empíricos necessários a posteriores análises críticas. Iniciar a observação implica a organização de um projecto, de modo a realizar- se com o conhecimento da realidade a que se refere (Estrela, 1992). Apesar da importância do posicionamento em co-territorialidade, para os iniciados em observação de classes, a técnica de observação naturalista é mais acessível e prática. Esta define-se em quatro princípios: o Princípio da não selectividade da observação; o Princípio da precisão da situação; o Princípio da composição; e o Princípio da continuidade (Estrela, 1986, p. 49). Considera-se que este treino de iniciação à observação de classes corresponde fundamentalmente a um treino de observador, onde existe um plano contingente às diversas variáveis intervenientes nas situações pedagógicas.
L’observation est un processus fondamental qui n’a pas une fin dans elle même, mais qu’est subordonné au service des sujets et de leurs processus complexes d’attribuer intelligibilité a la réalité, fournissant les données empiriques nécessaires à postérieures analyses critiques. Initier l’observation implique l’organisation d’un projet, afin de sentir réalisé avec la connaissance de la réalité à laquelle se rapporte (Estrela, 1992). Malgré l’importance du positionnement dans co-territorialité, pour les initiés dans l’observation de classes, la technique de l’observation naturaliste est plus accessible et pratique. Celle-ci se définit en quatre principes : la non sélectivité de l’observation; la précision de la situation ; la composition ; la continuité (Estrela, 1986, p. 49). On considère que cet entraînement d’initiation a l’observation de classes corresponde fondamentalement à un entraînement d’observateur, où existe un plan contingent aux diverses variables intervenantes dans les situations pédagogiques.
Observing is a fundamental process that does not have an end in itself, but that it is subordinated to the service of the individuals and their complex processes of attributing intelligibility to reality, providing the necessary empirical data to further critical analyses. To start observing implies the organization of a project, in order to become fulfilled with the knowledge of the reality one refers to (Estrela, 1992). Despite the importance of the positioning in co-territoriality, for the initiates in classes’ observation, the technique of naturalistic observation is more accessible and practical. This is defined by four principles: the non selectivity of the observation; the precision of the situation; the composition; and the continuity (Estrela, 1986, p. 49). Therefore, initiation training to classes’ observation corresponds mainly to an observer training, where there is a contingent plan to the diverse intervening variables in pedagogical situations.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/4756
ISSN: 1647-8614
Appears in Collections:Revista Portuguesa de Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
12_-_olhar_com_olhos_de_ver.pdf287.4 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.