Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/47623
Title: | A importância da educação geográfica auxiliada por TIG: o olhar dos futuros docentes de Geografia | Other Titles: | The importance of geographical education assisted by GIT: the view of the future teachers of Geography | Authors: | Maciel, Olga Nunes, Adélia |
Issue Date: | 2019 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Journal: | http://hdl.handle.net/10316.2/47620 | Abstract: | Com o presente trabalho pretende-se questionar o interesse e as possibilidades
proporcionadas pelas tecnologias de informação geográfica (TIG) no ensino de
Geografia e conhecer as conceções dos futuros professores de Geografia em relação ao
papel destas tecnologias, enquanto recurso no processo de ensino-aprendizagem. Aplicou-
-se, para o efeito, um inquérito por questionário, estruturado no sentido de conhecer os participantes,
o seu grau de conhecimento em TIG, a sua concordância em relação à adequação
das TIG ao ensino de Geografia, o nível de integração das TIG nas suas práticas escolares e
os fatores condicionantes do seu uso. Os resultados mostram que as TIG são pouco exploradas,
enquanto recurso educativo, ao longo da formação inicial dos participantes, assumindo
uma baixa integração nas respetivas práticas pedagógicas, apesar de eles as perspetivarem
como um recurso didático ajustado aos objetivos da educação geográfica e de lhes reconhecerem
um elevado potencial no processo de ensino-aprendizagem. This paper aims to analyse the interest and the opportunities offered by Geographic Information Technologies (GIT) in geography teaching and to investigate the concepts of future teachers in relation to the role of these technologies as a resource in the teaching-learning process. To achieve this purpose, a survey was carried out, structured in order to know the participants, their degree of knowledge in GIT, their agreement with regard to the adequacy of GITs in Geography teaching, the level of integration of GIT in the their school practices and the factors that determine their use. The results show that GIT are scarcely explored as educational resource, during initial formation, assuming a low integration in pedagogical practice, although they are considered as a didactic resource adjusted to the objectives of geographic education, with a high potential in the teaching- -learning process. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/47623 | ISBN: | 978-989-26-1701-5 (PDF) 978-989-26-1700-8 |
DOI: | https://doi.org/10.14195/978-989-26-1701-5_1 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Nova Pombalina |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
A_importancia_da_educao_geografica.pdf | 1.55 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.