Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/47639
Title: | Trabalhar sobre o texto na aula de português | Other Titles: | Working on texts in the Portuguese class | Authors: | Lopes, Ana Cristina Macário Carapinha, Conceição |
Issue Date: | 2019 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Journal: | http://hdl.handle.net/10316.2/47620 | Abstract: | Os programas de Português do ensino secundário salientam a centralidade
do texto, e mais especificamente do texto complexo, na análise a desenvolver em sala de
aula, configurando-o como objeto de trabalho preferencial. Este artigo visa precisamente
promover as competências dos alunos no plano da interpretação e da produção de textos
de complexidade crescente, a partir de atividades centradas sobre as duas propriedades
centrais do texto, a coesão e a coerência. As atividades aqui avançadas envolvem três áreas
críticas em que urge intervir de forma metódica: coesão referencial, coesão interfrásica e
consciencialização dos mecanismos geradores de coerência. The syllabus of Portuguese, at the secondary school level, stresses the centrality of the text(s) in the classroom. This paper aims to promote the students’ skills related with the production and interpretation of texts, focusing the two main textual properties, cohesion and coherence. The activities suggested by the authors involve three critical areas: referential cohesion, cohesion between text spans involving connectives and coherence building. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/47639 | ISBN: | 978-989-26-1701-5 (PDF) 978-989-26-1700-8 |
DOI: | https://doi.org/10.14195/978-989-26-1701-5_17 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Nova Pombalina |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Trabalhar_sobre_o_texto_na_aula_de_portugues.pdf | 642.26 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.