Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/47808
Title: Os clubes de futebol e novas formas de produzir a informação desportiva
Other Titles: Football clubs and new ways to produce sports information
Authors: Borges, Fernando Vannier
Keywords: sports journalism;football clubs;communication journalism;sports media;jornalismo;clubes;futebol
Issue Date: 2019
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: A indústria do futebol vem crescendo economicamente e os clubes passam por um processo de racionalização, que profissionaliza gestores e busca mão- -de-obra especializada. Em paralelo, a digitalização provocou alterações no mercado dos media desportivos, aumentando a oferta de conteúdos e abrindo espaço a novos atores. Os clubes de futebol criaram seus próprios canais de comunicação, empregando profissionais com formação e experiência em jornalismo para a produção de conteúdos informativos. Neste trabalho, Benfica, Botafogo e PSG serão analisados, tendo sido escolhidos pela inovação na gestão e criação de conteúdos audiovisuais (Benfica criou a primeira TV de clube em Portugal; Botafogo com um canal próprio em redes sociais e críticas positivas da imprensa; PSG inovou ao fazer um canal para web). Esse estudo permite refletir sobre as mudanças no campo do jornalismo. Os resultados mostram que a produção da informação obedece ao mesmo tempo a lógicas próprias dos clubes e do jornalismo.
The football industry has grown economically, leading to a rationalization process of football clubs that professionalizes management and seeks specialized labour. In parallel, digitization has led to major changes in the sports media market, increasing the content offer and making room for new actors. Football clubs have created their own media channels, employing professionals with training and experience in journalism to produce contents. This paper analyses 3 clubs (Benfica, Botafogo and PSG), chosen due to their innovation in the field (Benfica launched Portugal’s first football club TV, Botafogo TV was critically acclaimed, PSG created a WebTV). We will reflect on the changes in the field of journalism and in their professional practice. The results show that the production of information follows a sport’s logic and, at the same time, undergoes broader pressures common to other parts of the journalism field.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/47808
ISSN: 2183-5918
2183-6019 (PDF)
DOI: 10.14195/2183-6019_8_8
Rights: open access
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