Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/5561
Title: | Avaliação do desempenho docente: um novo enquadramento para o exercício do ensino | Authors: | Viegas, Hermínia | Keywords: | Assessment;Teaching performance;Évaluation;Performances des enseignants;Avaliação;Desempenho docente | Issue Date: | 2009 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | Partindo da experiência de formação desenvolvida junto dos educadores e
professores no âmbito da implementação do novo modelo de avaliação do
desempenho docente, apresentamos algumas contribuições para a compreensão
dos seus pressupostos que implicam transformações não só ao
nível do exercício do ensino, mas também ao nível das diversas estruturas
que o enquadram.
A complexidade de que se reveste qualquer modelo de avaliação de desempenho
docente não deve obstar a que as escolas desenvolvam um espírito
crítico, no sentido de identificarem e operacionalizarem aquilo que é realmente
importante considerar. O desafio consiste em combinar o propósito
formativo e de supervisão, com vista ao desenvolvimento profissional, com o
propósito sumativo, da responsabilização pelo sucesso académico dos alunos.
As propostas de melhoria do sistema de avaliação de professores que, no
final, enunciamos afiguram-se pertinentes, devendo contribuir para a adequada
concretização de uma avaliação com cujos objectivos os professores
se identifiquem. En partant de l’expérience de formation développée auprès des éducateurs et des enseignants dans le cadre de la mise en oeuvre du nouveau modèle d’évaluation de la performance des enseignants, nous présentons quelques contributions pour la compréhension de ses présuppositions qui comportent des transformations au niveau de l’exercice de l’enseignement et encore au niveau des diverses structures qui l’intègrent. La complexité qui recouvre tout modèle d’évaluation de la performance des enseignants ne doit pas empêcher que les écoles développent un esprit critique, de sorte à identifier et réaliser ce qu’il faut vraiment considérer. Le défi consiste à accorder l’intention formative et de supervision, pour le développement professionnel, avec l’intention synoptique, de la responsabilisation en vue de la réussite des élèves. Les propositions pour améliorer le système d’évaluation des professeurs, que nous exposons dans le dénouement, semblent pertinentes, elles doivent contribuer à la concrétisation adéquate d’une évaluation ayant des objectifs avec lesquels les enseignants s’identifient. Using the formation experience developed with educators and teachers under the implementation of the new model of assessment of the teachers’ performance, we present some contributions to the understanding of its assumptions that implicate transformations not only in the teaching practice, but also in the several structures that fall into it. The complexity that involves any model of assessment of teachers’ performance should not prevent schools from developing a critical opinion that allows them to identify and work with what is really worth considering. The challenge consists in combining the purpose of formation and supervision, aiming at professional development, with the summative purpose of the responsibility for the students’ academic success. The suggestions to improve the teachers’ evaluation system that we further on enunciate appear to be relevant and should contribute to an adequate assessment whose goals the teachers could identify themselves with. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/5561 | ISSN: | 1647-8614 | DOI: | 10.14195/1647-8614_43-2_6 |
Appears in Collections: | Revista Portuguesa de Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10_avalia__o_do_desempenho_docente.pdf | 269.41 kB | Adobe PDF | ![]() |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.