Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/89452
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMachado, Ana Maria
dc.date.accessioned2019-11-26T12:05:53Z
dc.date.accessioned2020-08-27T18:27:15Z-
dc.date.available2019-11-26T12:05:53Z
dc.date.available2020-08-27T18:27:15Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.isbn978-989-26-1701-5 (PDF)
dc.identifier.isbn978-989-26-1700-8
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/89452-
dc.description.abstractWithin the school context, the short story “A Aia”, by Eça de Queirós, is an example of what could be referred to as a naturalized title and edition, since both continue to diverge from the critical lesson that Luís Fagundes Duarte presented in 1989, in line with what had been published in the author’s lifetime. In this paper, at first, attention is drawn to Luís Fagundes Duarte’ critical lesson and its relevance for the teaching of literature. Subsequently, a critical revision of the learning approach adopted for this short story in textbooks, as prepared according to Portuguese Curricular Goals for Basic Education (1st, 2nd and 3rd cycles), published in June 2013.eng
dc.description.abstractEm contexto escolar, o caso do conto “A Aia”, de Eça de Queirós, é um sinal do que se poderia designar um título e uma edição naturalizados, uma vez que ambos continuam a divergir da lição que Luís Fagundes Duarte apresentou 1989, de acordo com o que fora publicado em vida do autor. Num primeiro momento deste trabalho, chama-se a atenção para esta nova lição e propõe-se a sua utilização no ensino. Posteriormente, procede-se à revisão crítica das abordagens do conto nos manuais escolares, na sequência das Metas curriculares de Português, para o Ensino Básico dos 1.°, 2.° e 3.° ciclos, de junho de 2013.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.rightsopen access-
dc.subjectteachingeng
dc.subjectcritical editioneng
dc.subjecttextbookeng
dc.subjectPortuguese literatureeng
dc.subjectEça de Queiróseng
dc.subjectensinopor
dc.subjectediçãopor
dc.subjectmanual didáticopor
dc.subjectliteratura portuguesapor
dc.subjectEça de Queiróspor
dc.titleO ensino de “A Aia” de Eça de Queirós: nótulas e derivaçõespor
dc.title.alternativeThe teaching of "A Aia", by Eça de Queirós: critical notes and implicationseng
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage335-
uc.publication.lastPage349-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-1701-5_14-
uc.publication.sectionParte 4 - Ensino de Portuguêspor
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno16-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitleA formação inicial de professores nas humanidades: reflexões didáticas-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/89452/198535/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/89452/198535/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/10971661-
uc.publication.parentItemId56736-
uc.itemId67700-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:A formação inicial de professores nas humanidades: reflexões didáticas
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
o_ensino_de_a_aia_de_eca_de_queiros.pdf639.78 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.