Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/89452
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Machado, Ana Maria | |
dc.date.accessioned | 2019-11-26T12:05:53Z | |
dc.date.accessioned | 2020-08-27T18:27:15Z | - |
dc.date.available | 2019-11-26T12:05:53Z | |
dc.date.available | 2020-08-27T18:27:15Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.isbn | 978-989-26-1701-5 (PDF) | |
dc.identifier.isbn | 978-989-26-1700-8 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10316.2/89452 | - |
dc.description.abstract | Within the school context, the short story “A Aia”, by Eça de Queirós, is an example of what could be referred to as a naturalized title and edition, since both continue to diverge from the critical lesson that Luís Fagundes Duarte presented in 1989, in line with what had been published in the author’s lifetime. In this paper, at first, attention is drawn to Luís Fagundes Duarte’ critical lesson and its relevance for the teaching of literature. Subsequently, a critical revision of the learning approach adopted for this short story in textbooks, as prepared according to Portuguese Curricular Goals for Basic Education (1st, 2nd and 3rd cycles), published in June 2013. | eng |
dc.description.abstract | Em contexto escolar, o caso do conto “A Aia”, de Eça de Queirós, é um sinal do que se poderia designar um título e uma edição naturalizados, uma vez que ambos continuam a divergir da lição que Luís Fagundes Duarte apresentou 1989, de acordo com o que fora publicado em vida do autor. Num primeiro momento deste trabalho, chama-se a atenção para esta nova lição e propõe-se a sua utilização no ensino. Posteriormente, procede-se à revisão crítica das abordagens do conto nos manuais escolares, na sequência das Metas curriculares de Português, para o Ensino Básico dos 1.°, 2.° e 3.° ciclos, de junho de 2013. | por |
dc.language.iso | por | - |
dc.publisher | Imprensa da Universidade de Coimbra | por |
dc.rights | open access | - |
dc.subject | teaching | eng |
dc.subject | critical edition | eng |
dc.subject | textbook | eng |
dc.subject | Portuguese literature | eng |
dc.subject | Eça de Queirós | eng |
dc.subject | ensino | por |
dc.subject | edição | por |
dc.subject | manual didático | por |
dc.subject | literatura portuguesa | por |
dc.subject | Eça de Queirós | por |
dc.title | O ensino de “A Aia” de Eça de Queirós: nótulas e derivações | por |
dc.title.alternative | The teaching of "A Aia", by Eça de Queirós: critical notes and implications | eng |
dc.type | bookPart | por |
uc.publication.firstPage | 335 | - |
uc.publication.lastPage | 349 | - |
uc.publication.location | Coimbra | por |
dc.identifier.doi | 10.14195/978-989-26-1701-5_14 | - |
uc.publication.section | Parte 4 - Ensino de Português | por |
uc.publication.digCollection | PB | por |
uc.publication.orderno | 16 | - |
uc.publication.area | Artes e Humanidades | por |
uc.publication.bookTitle | A formação inicial de professores nas humanidades: reflexões didáticas | - |
uc.publication.manifest | https://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/89452/198535/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/89452/198535/manifest | - |
uc.publication.thumbnail | https://dl.uc.pt/retrieve/10971661 | - |
uc.publication.parentItemId | 56736 | - |
uc.itemId | 67700 | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.grantfulltext | open | - |
Appears in Collections: | A formação inicial de professores nas humanidades: reflexões didáticas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
o_ensino_de_a_aia_de_eca_de_queiros.pdf | 639.78 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.