Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/89455
Title: Trabalhar sobre o texto na aula de português
Other Titles: Working on texts in the Portuguese class
Authors: Lopes, Ana Cristina Macário
Carapinha, Conceição
Keywords: text;referential cohesion;intersentential cohesion;text coherence;teaching of Portuguese as L1;texto;coesão referencial;coesão interfrásica;coerência textual;ensino de Português L1
Issue Date: 2019
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: The syllabus of Portuguese, at the secondary school level, stresses the centrality of the text(s) in the classroom. This paper aims to promote the students’ skills related with the production and interpretation of texts, focusing the two main textual properties, cohesion and coherence. The activities suggested by the authors involve three critical areas: referential cohesion, cohesion between text spans involving connectives and coherence building.
Os programas de Português do ensino secundário salientam a centralidade do texto, e mais especificamente do texto complexo, na análise a desenvolver em sala de aula, configurando-o como objeto de trabalho preferencial. Este artigo visa precisamente promover as competências dos alunos no plano da interpretação e da produção de textos de complexidade crescente, a partir de atividades centradas sobre as duas propriedades centrais do texto, a coesão e a coerência. As atividades aqui avançadas envolvem três áreas críticas em que urge intervir de forma metódica: coesão referencial, coesão interfrásica e consciencialização dos mecanismos geradores de coerência.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/89455
ISBN: 978-989-26-1701-5 (PDF)
978-989-26-1700-8
DOI: 10.14195/978-989-26-1701-5_17
Rights: open access
Appears in Collections:A formação inicial de professores nas humanidades: reflexões didáticas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
trabalhar_sobre_o_texto_na_aula_de_portugues.pdf642.26 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.