Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/89455
Title: | Trabalhar sobre o texto na aula de português | Other Titles: | Working on texts in the Portuguese class | Authors: | Lopes, Ana Cristina Macário Carapinha, Conceição |
Keywords: | text;referential cohesion;intersentential cohesion;text coherence;teaching of Portuguese as L1;texto;coesão referencial;coesão interfrásica;coerência textual;ensino de Português L1 | Issue Date: | 2019 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | The syllabus of Portuguese, at the secondary school level, stresses the centrality
of the text(s) in the classroom. This paper aims to promote the students’ skills related
with the production and interpretation of texts, focusing the two main textual properties,
cohesion and coherence. The activities suggested by the authors involve three critical areas:
referential cohesion, cohesion between text spans involving connectives and coherence
building. Os programas de Português do ensino secundário salientam a centralidade do texto, e mais especificamente do texto complexo, na análise a desenvolver em sala de aula, configurando-o como objeto de trabalho preferencial. Este artigo visa precisamente promover as competências dos alunos no plano da interpretação e da produção de textos de complexidade crescente, a partir de atividades centradas sobre as duas propriedades centrais do texto, a coesão e a coerência. As atividades aqui avançadas envolvem três áreas críticas em que urge intervir de forma metódica: coesão referencial, coesão interfrásica e consciencialização dos mecanismos geradores de coerência. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/89455 | ISBN: | 978-989-26-1701-5 (PDF) 978-989-26-1700-8 |
DOI: | 10.14195/978-989-26-1701-5_17 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | A formação inicial de professores nas humanidades: reflexões didáticas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
trabalhar_sobre_o_texto_na_aula_de_portugues.pdf | 642.26 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.