Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/89458
Title: | A importância da educação geográfica auxiliada por TIG: o olhar dos futuros docentes de Geografia | Other Titles: | The importance of geographical education assisted by GIT: the view of the future teachers of Geography | Authors: | Maciel, Olga Nunes, Adélia |
Keywords: | teacher training;teaching Geography;geographic information technologies;formação de professores;ensino de Geografia;tecnologias de informação geográfica | Issue Date: | 2019 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | This paper aims to analyse the interest and the opportunities offered by
Geographic Information Technologies (GIT) in geography teaching and to investigate the
concepts of future teachers in relation to the role of these technologies as a resource in
the teaching-learning process. To achieve this purpose, a survey was carried out, structured
in order to know the participants, their degree of knowledge in GIT, their agreement with regard to the adequacy of GITs in Geography teaching, the level of integration of GIT in
the their school practices and the factors that determine their use. The results show that
GIT are scarcely explored as educational resource, during initial formation, assuming a low
integration in pedagogical practice, although they are considered as a didactic resource
adjusted to the objectives of geographic education, with a high potential in the teaching-
-learning process. Com o presente trabalho pretende-se questionar o interesse e as possibilidades proporcionadas pelas tecnologias de informação geográfica (TIG) no ensino de Geografia e conhecer as conceções dos futuros professores de Geografia em relação ao papel destas tecnologias, enquanto recurso no processo de ensino-aprendizagem. Aplicou- -se, para o efeito, um inquérito por questionário, estruturado no sentido de conhecer os participantes, o seu grau de conhecimento em TIG, a sua concordância em relação à adequação das TIG ao ensino de Geografia, o nível de integração das TIG nas suas práticas escolares e os fatores condicionantes do seu uso. Os resultados mostram que as TIG são pouco exploradas, enquanto recurso educativo, ao longo da formação inicial dos participantes, assumindo uma baixa integração nas respetivas práticas pedagógicas, apesar de eles as perspetivarem como um recurso didático ajustado aos objetivos da educação geográfica e de lhes reconhecerem um elevado potencial no processo de ensino-aprendizagem. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/89458 | ISBN: | 978-989-26-1701-5 (PDF) 978-989-26-1700-8 |
DOI: | 10.14195/978-989-26-1701-5_1 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | A formação inicial de professores nas humanidades: reflexões didáticas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
a_importancia_da_educao_geografica.pdf | 1.55 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.