Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/89459
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorAlves, Carolina
dc.contributor.authorMartinho, Selene
dc.contributor.authorFigueiredo, Patrícia
dc.date.accessioned2019-11-22T16:25:02Z
dc.date.accessioned2020-08-27T18:27:18Z-
dc.date.available2019-11-22T16:25:02Z
dc.date.available2020-08-27T18:27:18Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.isbn978-989-26-1701-5 (PDF)
dc.identifier.isbn978-989-26-1700-8
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/89459-
dc.description.abstractThe landscape is a representation of natural and human interactions created by the observer from lived experiences. Landscape diversity and abundance can help build knowledge for students, but also for the local community. Using the territories of the hydrographic basin of Zêzere River as example, we present a proposal of an educational program. Its purpose is to make students discover the territory around their daily spaces and learn different contents about it. These experiences and knowledge can be used to give meaning to learning when programmatic contents are addressed in the classroom. In order to theorize the application of this educational program, we present a simulation example applied to lower secondary school students of the municipality of Manteigas (Centro Region, Portugal).eng
dc.description.abstractA paisagem apresenta-se como a representação que o observador faz das interações dos elementos físicos e humanos, a partir das suas experiências vividas. A sua diversidade e riqueza podem constituir-se como elementos de construção de conhecimento, quer para alunos, quer para a comunidade em geral. Tendo por base os territórios associados à bacia hidrográfica do rio Zêzere, apresenta-se uma proposta de programa educativo que pretende que os alunos descubram o espaço que os envolve, aprendendo diferentes conteúdos sobre o mesmo e, mais do que fomentar o gosto pelo seu território, permita que, aquando do contacto com os conteúdos programáticos formais, possam dar sentido às aprendizagens. De forma a teorizar a sua aplicabilidade, faz-se ainda uma simulação da aplicação do programa para os alunos do 3.º CEB do concelho de Manteigas.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.rightsopen access-
dc.subjectlandscapeeng
dc.subjectlower secondary schooleng
dc.subjectZêzere hydrographic basineng
dc.subjectpaisagempor
dc.subjectproposta educativapor
dc.subject3.º Ciclo do Ensino Básicopor
dc.subjectBacia do Zêzerepor
dc.titleA paisagem na Geografia: um programa educativo a partir dos territórios do Zêzerepor
dc.title.alternativeThe landscape in Geography: an educational program based on the territories of Zêzereeng
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage47-
uc.publication.lastPage72-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-1701-5_2-
uc.publication.sectionParte 1 - Ensino de Geografiapor
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno4-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitleA formação inicial de professores nas humanidades: reflexões didáticas-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/89459/198563/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/89459/198563/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/10972263-
uc.publication.parentItemId56736-
uc.itemId67707-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:A formação inicial de professores nas humanidades: reflexões didáticas
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
a_paisagem_na_geografia.pdf1.71 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.