Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/89459
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Alves, Carolina | |
dc.contributor.author | Martinho, Selene | |
dc.contributor.author | Figueiredo, Patrícia | |
dc.date.accessioned | 2019-11-22T16:25:02Z | |
dc.date.accessioned | 2020-08-27T18:27:18Z | - |
dc.date.available | 2019-11-22T16:25:02Z | |
dc.date.available | 2020-08-27T18:27:18Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.isbn | 978-989-26-1701-5 (PDF) | |
dc.identifier.isbn | 978-989-26-1700-8 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10316.2/89459 | - |
dc.description.abstract | The landscape is a representation of natural and human interactions created by the observer from lived experiences. Landscape diversity and abundance can help build knowledge for students, but also for the local community. Using the territories of the hydrographic basin of Zêzere River as example, we present a proposal of an educational program. Its purpose is to make students discover the territory around their daily spaces and learn different contents about it. These experiences and knowledge can be used to give meaning to learning when programmatic contents are addressed in the classroom. In order to theorize the application of this educational program, we present a simulation example applied to lower secondary school students of the municipality of Manteigas (Centro Region, Portugal). | eng |
dc.description.abstract | A paisagem apresenta-se como a representação que o observador faz das interações dos elementos físicos e humanos, a partir das suas experiências vividas. A sua diversidade e riqueza podem constituir-se como elementos de construção de conhecimento, quer para alunos, quer para a comunidade em geral. Tendo por base os territórios associados à bacia hidrográfica do rio Zêzere, apresenta-se uma proposta de programa educativo que pretende que os alunos descubram o espaço que os envolve, aprendendo diferentes conteúdos sobre o mesmo e, mais do que fomentar o gosto pelo seu território, permita que, aquando do contacto com os conteúdos programáticos formais, possam dar sentido às aprendizagens. De forma a teorizar a sua aplicabilidade, faz-se ainda uma simulação da aplicação do programa para os alunos do 3.º CEB do concelho de Manteigas. | por |
dc.language.iso | por | - |
dc.publisher | Imprensa da Universidade de Coimbra | por |
dc.rights | open access | - |
dc.subject | landscape | eng |
dc.subject | lower secondary school | eng |
dc.subject | Zêzere hydrographic basin | eng |
dc.subject | paisagem | por |
dc.subject | proposta educativa | por |
dc.subject | 3.º Ciclo do Ensino Básico | por |
dc.subject | Bacia do Zêzere | por |
dc.title | A paisagem na Geografia: um programa educativo a partir dos territórios do Zêzere | por |
dc.title.alternative | The landscape in Geography: an educational program based on the territories of Zêzere | eng |
dc.type | bookPart | por |
uc.publication.firstPage | 47 | - |
uc.publication.lastPage | 72 | - |
uc.publication.location | Coimbra | por |
dc.identifier.doi | 10.14195/978-989-26-1701-5_2 | - |
uc.publication.section | Parte 1 - Ensino de Geografia | por |
uc.publication.digCollection | PB | por |
uc.publication.orderno | 4 | - |
uc.publication.area | Artes e Humanidades | por |
uc.publication.bookTitle | A formação inicial de professores nas humanidades: reflexões didáticas | - |
uc.publication.manifest | https://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/89459/198563/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/89459/198563/manifest | - |
uc.publication.thumbnail | https://dl.uc.pt/retrieve/10972263 | - |
uc.publication.parentItemId | 56736 | - |
uc.itemId | 67707 | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.grantfulltext | open | - |
Appears in Collections: | A formação inicial de professores nas humanidades: reflexões didáticas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
a_paisagem_na_geografia.pdf | 1.71 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.