Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/89462
Title: | Visitas de estudo guiadas por tablets: da teoria à construção de um roteiro digital | Other Titles: | Study visits guided by tablets: from theory to the construction of a digital script | Authors: | Ribeiro, Ana Isabel Trindade, Sara Dias |
Keywords: | study visits;mobile devices;learning in History;visitas de estudo;dispositivos móveis;aprendizagem da História | Issue Date: | 2019 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | In a time when the vast majority of students are increasingly associated
with the terms ”Mobile Generation” or ”Digital Generation”, this text shows how History
programs may be explored in study visits with the aid of tablets, creating pedagogical
strategies outside the classroom that can be more dynamic, motivating and provide new
perspectives on how to prepare school visits to historical sites. For the development of this
project, the contents were prepared according to the skills defined by the History curriculum
for the lower secondary education and such contents integrate the different stages of
planning, realization and evaluation of those visits. The information is made available in digital format and provides teachers with the contents usually required both for the preparation
and the implementation of digital follow-up activities of such visits as well as a script
for the visits themselves. Numa época em que a grande maioria dos alunos estão cada vez mais associados à ”Geração Móvel” ou à ”Geração Digital”, este projeto pretende apresentar uma possível dinamização de conteúdos programáticos para visitas de estudo, com o auxílio de tablets, criando estratégias didáticas, para espaços fora da sala de aula, mais dinâmicas, motivadoras e fornecendo novas perspetivas sobre a forma como se podem hoje preparar visitas escolares a espaços históricos. Para o desenvolvimento do projeto, os conteúdos são preparados de acordo com as metas curriculares de História previstas para o 3.º Ciclo do Ensino Básico e integram as diferentes fases de planeamento, realização e avaliação das visitas de estudo. Desta forma, as informações são disponibilizadas em formato digital e permitem fornecer aos docentes quer os conteúdos habitualmente requeridos para a preparação das visitas quer para a dinamização de atividades digitais de follow-up das referidas visitas, para além de um guião para as visitas propriamente ditas. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/89462 | ISBN: | 978-989-26-1701-5 (PDF) 978-989-26-1700-8 |
DOI: | 10.14195/978-989-26-1701-5_5 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | A formação inicial de professores nas humanidades: reflexões didáticas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
visitas_de_estudo_guiadas_por_tablets.pdf | 3.01 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.