Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/89463
Title: Back to the future: foreign language teaching and learning as critical practice
Other Titles: De regresso ao futuro: o ensino e a aprendizagem de línguas estrangeiras como prática crítica
Authors: Tavares, Teresa
Keywords: foreign language teaching;English;language;education;teacher training;ensino de línguas estrangeiras;Inglês;língua/linguagem;educação;formação de professores
Issue Date: 2019
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: This chapter focuses on models of foreign language teaching, and particularly on the conceptions of language and education underlying them. The title I chose, “Back to the Future,” is ironic and at the same time optimistic. Revisiting the history of the English language teacher-training program at the University of Coimbra between 1987 and 2009, I will show how the “radicalness” of the past seems finally to be turning into the mainstream of the present, at least in what concerns English language teaching in Portugal. By giving emphasis to “intercultural education” and “the competences of active citizenship,” the general goals of the national curriculum for English as a foreign language point to a shift away from the functionalist-communicative approaches dominant in the field before, indicating the adoption, at least in theory, of a more critical perspective in language teaching. In the last part of the chapter, I will present some examples of activities and materials used in 7th, 8th and 9th grade classes, which exemplify methods and practices of teaching and learning foreign languages that can promote a critical awareness of the world we live in.
Este capítulo incide sobre modelos de ensino de línguas estrangeiras e especialmente sobre conceções de língua e educação que lhes subjazem. O título escolhido, “Regresso ao futuro”, é irónico e simultaneamente otimista. Ao revisitar a história da formação de docentes de Inglês na Universidade de Coimbra entre 1987 e 2009, procuro mostrar como a perspetiva “radical” do passado parece finalmente ter-se tornado dominante no presente, pelo menos no que diz respeito ao ensino da língua inglesa em Portugal. Ao dar ênfase à educação intercultural e às competências para o exercício de uma cidadania ativa, as Metas Curriculares de Inglês apontam para uma mudança nas abordagens funcionalistas- -comunicativas anteriormente dominantes, sinalizando a adoção, pelo menos em teoria, de uma perspetiva mais crítica no ensino de línguas. Na última parte do capítulo são apresentadas algumas atividades e alguns materiais usados em aulas do 7º, 8º e 9º anos como exemplo de métodos e práticas de ensino e aprendizagem de línguas estrangeiras que potenciam o desenvolvimento de uma consciência crítica relativamente ao mundo em que vivemos.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/89463
ISBN: 978-989-26-1701-5 (PDF)
978-989-26-1700-8
DOI: 10.14195/978-989-26-1701-5_6
Rights: open access
Appears in Collections:A formação inicial de professores nas humanidades: reflexões didáticas

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