Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/90286
Title: | Estratégias na formação de formadores: um pomo de discórdia? | Other Titles: | Strategies for training trainers: an apple of discord? | Authors: | Balula, Ana Cravo, Cláudia Marques, Susana |
Keywords: | in-service teacher training;didactics;classical culture and languages;formação contínua de professores;didática;Cultura e Línguas Clássicas | Issue Date: | 2017 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Journal: | http://hdl.handle.net/10316.2/42965 | Abstract: | Currently, there is a growing need for in-service teacher training, particularly
in classical culture and languages, following efforts to ensure that this subject
plays a more significant role in the Portuguese education system. This study focuses
on different strategies that can be adopted in teacher training in the field of classical
culture and languages. In terms of methodology, it is based on the concrete experience
of online training, focusing on three areas of analysis: the objectives initially
set, the participants’ interaction, and their final evaluation of the proposed lesson
plans. Triangulation of the data reveals that it may be advantageous to adopt different
strategies to address the diverse needs of learners. No contexto atual, tem-se assistido a uma necessidade crescente de formação contínua de formadores na área da Cultura e das Línguas Clássicas, em particular na sequência dos recentes esforços desenvolvidos para que esta área assuma uma presença mais expressiva no Sistema Educativo Português. Neste estudo, pretende-se refletir sobre diferentes estratégias que se podem adotar na formação contínua de formadores da área em causa. Nesse sentido, e do ponto de vista metodológico, partiu-se de uma experiência concreta de formação online e consideraram-se três eixos de análise: os objetivos inicialmente definidos, a interação dos participantes e a avaliação final que os participantes fizeram das propostas de plano de aula. A triangulação dos dados recolhidos revelou que a adoção de diferentes estratégias pode ser vantajosa para se tentar colmatar as diversas necessidades dos formandos. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/90286 | ISBN: | 978-989-26-1339-0 978-989-26-1340-6 (PDF) |
ISSN: | 2182-8814 | DOI: | 10.14195/978-989-26-1340-6_4 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | O Ensino das Línguas Clássicas: reflexões e experiências didáticas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
estrategias_na_formacao_de_formadores.pdf | 1.06 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.