Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/90286
Title: Estratégias na formação de formadores: um pomo de discórdia?
Other Titles: Strategies for training trainers: an apple of discord?
Authors: Balula, Ana
Cravo, Cláudia
Marques, Susana
Keywords: in-service teacher training;didactics;classical culture and languages;formação contínua de professores;didática;Cultura e Línguas Clássicas
Issue Date: 2017
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/42965
Abstract: Currently, there is a growing need for in-service teacher training, particularly in classical culture and languages, following efforts to ensure that this subject plays a more significant role in the Portuguese education system. This study focuses on different strategies that can be adopted in teacher training in the field of classical culture and languages. In terms of methodology, it is based on the concrete experience of online training, focusing on three areas of analysis: the objectives initially set, the participants’ interaction, and their final evaluation of the proposed lesson plans. Triangulation of the data reveals that it may be advantageous to adopt different strategies to address the diverse needs of learners.
No contexto atual, tem-se assistido a uma necessidade crescente de formação contínua de formadores na área da Cultura e das Línguas Clássicas, em particular na sequência dos recentes esforços desenvolvidos para que esta área assuma uma presença mais expressiva no Sistema Educativo Português. Neste estudo, pretende-se refletir sobre diferentes estratégias que se podem adotar na formação contínua de formadores da área em causa. Nesse sentido, e do ponto de vista metodológico, partiu-se de uma experiência concreta de formação online e consideraram-se três eixos de análise: os objetivos inicialmente definidos, a interação dos participantes e a avaliação final que os participantes fizeram das propostas de plano de aula. A triangulação dos dados recolhidos revelou que a adoção de diferentes estratégias pode ser vantajosa para se tentar colmatar as diversas necessidades dos formandos.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/90286
ISBN: 978-989-26-1339-0
978-989-26-1340-6 (PDF)
ISSN: 2182-8814
DOI: 10.14195/978-989-26-1340-6_4
Rights: open access
Appears in Collections:O Ensino das Línguas Clássicas: reflexões e experiências didáticas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
estrategias_na_formacao_de_formadores.pdf1.06 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.