Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/93482
Title: O ethos do jornal O Globo e a campanha contra as fake news
Other Titles: O Globo newspaper’s ethos and the campaign against fake news
El ethos del diario O Globo y la campaña en contra las notícias falsas
Authors: Eichler, Vivian Augustin
Gruszynski, Ana Cláudia
Kalsing, Janaína
Keywords: noticias falsas;ethos;periodismo;O Globo;convergencia;fake news;discursive ethos;Journalism;O Globo Newspaper;convergence;fake news;ethos;jornalismo;O Globo;convergência
Issue Date: 2018
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: El presente artículo evalúa el ethos discursivo del periódico brasileño O Globo en su campaña en contra las noticias falsas (fake news). Los procedimientos metodológicos adoptados son la investigación bibliográfica y el análisis del discurso, los cuales orientan el mapeo de los sentidos, la identificación de los sujetos y de las voces de los enunciados, además del atravesamiento de los contenidos periodísticos y publicitarios vinculados a la campaña. Como resultado, se ha observado que el periódico busca fortalecer la creencia en el rol del periodismo desde un imagen de autoridad para verificar informaciones. Así, se utiliza del fenómeno de las fake news para adaptar su ethos al nuevo ambiente de circulación de informaciones de la sociedad midiatizada y obtener legitimación junto a sus públicos.
O artigo avalia o ethos discursivo do jornal O Globo (Brasil) em sua campanha que tem como foco o combate às notícias falsas (fake news). Os procedimentos metodológicos adotados são a pesquisa bibliográfica e a análise de discurso, que orientam o mapeamento de sentidos, a identificação dos sujeitos e das vozes dos enunciados, bem como o atravessamento de discursos de conteúdos jornalísticos e publicitários vinculados à campanha. Observou-se que o periódico busca reforçar a crença no papel do jornalismo a partir da imagem de autoridade para verificar informações. Dessa maneira, utiliza o fenômeno das fake news para alinhar o seu ethos ao novo ambiente de circulação de informações da sociedade midiatizada e legitimar-se junto a seus públicos.
This article aims to enlighten the meanings attributed to journalism and the discursive ethos of the brazilian newspaper O Globo in its campaign that fights against fake news. The research is based on bibliographic research and discourse analysis, which guide the mapping of meanings, the identification of the subjects and the voices of the utterances, as well as the crossing of discourses of journalistic and advertising content linked to the campaign. As a result, it was observed that the O Globo newspaper seeks to reinforce the belief in the role of journalism through the image of authority to verify information. In this way, the fake news phenomenon is used to align the newspaper’s ethos to the new environment of mediatized society and to self legitimize with its audiences.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/43902
ISSN: 1645‑5681
2183-5462 (digital)
DOI: 10.14195/2183-5462_32_10
Rights: open access
Appears in Collections:Media & Jornalismo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
o_ethos_do_jornal_o_globo_e_a_campanha_contra_as_fake_news.pdf2.76 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.